Tuesday, April 9, 2019

Resepi Sup Daging Simple Dan Sedap

Hello jumpa lagi di blogopsi.com, hari ini aku ingin kongsikan resepi sup daging simple. sup yang aku share ini boleh disedikan bersama nasi atau roti, terpulang pada selera masing-masing.

apa yang menyelerakan agaknya untuk sajian tengah hari? bila mengikut selera masing-masing mungkin banyak pilihan resepi yang boleh dicuba dan bila anda tak tahu resepi apa yang ingin disediakan boleh cuba resepi sup daging yang aku share ini.
 hari ini aku ingin kongsikan resepi sup daging simple Resepi Sup Daging Simple dan Sedap

Resepi Sup daging

sesungguhnya banyak yang sudah share resepi ini oleh kawan-kawan blogger tapi tak ada salahnya aku ikut share juga. yang paling aku suka dari sup daging ini iaitu boleh dimakan bersama nasi atau roti, yang suka roti boleh makan dengan roti.

bila anda suka yang berat sikit boleh dimakan dengan nasi. untuk menciptakan sup ini anda mesti ada daging, takan ayam pulakan lainlah jikalau nak buat sup ayam. resepi untuk sup ini aku buat bahagia je dan jom kita layan resepinya dibawah.

Bahan-Bahan

  • 1.5 kg daging batang pinang - potong kecil cuci dan toskan
  • 4 biji kentang - potong 4
  • daun sup bawang potong kecil
  • 1 bungkus sup bunjut
  • bawang goreng
  • 1/2 biji karet - potong mengikut kesukaan
Bahan untuk Menumis
  • 5 kuntum bunga lawang
  • 3 batang akar pokok daun sup
  • 5 ulas bawang putih
  • 7 ulas bawang merah
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2 inci halia
  • 1 biji bawang besar
  • garam secukupnya
  • 2 batang serai - dititik
  • 2 sudu lada hitam biji - ditumbuk
Cara Penyediaan

1. rebus daging bersama sup bunjut di dalam periuk dengan api perlahan, sementara itu tumbuk bawang besar, bawang putih, bawang merah, dan halia hingga halus.

2. lalu panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan materi tumbuk dan materi tumis lainya tadi hingga kekuningan atau naik bau. dah siap tumis, masukan materi tumis ke dalam periuk daging yang siap direbus tadi.

3. lalu masukan kentang dan karet, rebus kembali hingga kentang empuk, bila sudah masak angkat dan hidangkan.

4. sebelum dihidangkan taburkan daun bawang semoga lebih sedap.

bagaimana gampang kan resepi sup daging yang aku kongsikan dan hingga jumpa di resepi sedap selanjutnya.

Related Posts

Resepi Sup Daging Simple Dan Sedap
4/ 5
Oleh