Monday, April 1, 2019

Resepi Kuih Bulan (Mooncake) Cina Halal

Hello jumpa lagi di Blogopsi.com, salam sejahtera semua. hari ini saya ingin kongsikan resepi kuih bulan atau mooncake yang halal. apakah anda pernah cuba makan kuih bulan?

sebahagian besar masyarakat Malaysia yaitu muslim dan begitu fobia nak nak makan kuih bulan alasannya yaitu takut dengan ramuan terlarang yang ada di dalam kuih bulan. tapi zaman kini berbeza alasannya yaitu banyak juga kuih bulan yang halal dikeluarkan.
 hari ini saya ingin kongsikan resepi kuih bulan atau mooncake yang halal Resepi Kuih Bulan (Mooncake) Cina Halal

Resepi Kuih Bulan

kuih bulan atau mooncake banyak dijual di pasaran tapi jikalau anda yaitu penggemar berat mooncake tapi sedikit risau dengan status halal yang dijual dipasaran, boleh cuba buat sendiri dengan mengikut resepi mooncake yang saya kongsikan ini.

rupanya untuk menciptakan kuih bulan tidak sukar cuma memerlukan sedikit masa untuk menyediakanya dan bahan-bahan untuk menciptakan kuih bulan juga tak sukar untuk diperolehi. ada pelbagai versi dari kuih bulan dan yang saya kongsikan ini berjudul "Mooncake" yang saya sanggup dari cina.

dari yang saya tahu kuih bulan lepas buat kena biarkan 2 - 3 hari gres lah rasa beliau lagi ngancam dan kulit beliau jadi lembab. jom eksklusif sahaja kita layan resepi mooncake dibawah.

Bahan-Bahan

  • 300 gram tepung berprotein rendah - anda boleh beli kat kedai baking
  • 60 gram minyak kacang tanah -minyak cap helang
  • 220 gram sirap kencana - golden syrup
  • 1/2 camca teh alkaline water - air abu
Bahan Lain
  • 30 gram kuaci (tanpa kulit) - panggang hingga kekuningan
  • inti kuih bulan secukupnya -boleh guna perisa pandan
  • 3 titik kicap pekat + 1 kuning telur - kacau rata
Cara penyediaan

1. Untuk Kulit
mula-mula satukan minyak Alkaline Water bersama minyak kacang tanah, sirap kencana lalu kacau hingga sebati. ayak tepung atas papan pencanai lalu buatlah lubang ditengah-tengah tepung tadi dan tuang bancuhan sirap kencana.

lepas tu gaul rata bersama tepung hingga menjadi doh dan tidak menempel di tangan, lalu tutup doh tadi dengan tuala lembab dan biarkan lebih kurang 30 minit.

2. Untuk Inti
gaul inti bersama kuaci panggang lepas tu bahagikan inti tadi kepada 25 bahagian sama besar dan bulat-bulatkan.

3. Untuk Kuih Bulan
taburkan sedikit tepung pada tapak tangan dan ambil 1 bahagian kulit lalu leparkan dan letak 1 bahagian inti. lalu balut inti yang sudah dibentuk tadi dengan kulit, kemaskan.
 hari ini saya ingin kongsikan resepi kuih bulan atau mooncake yang halal Resepi Kuih Bulan (Mooncake) Cina Halal

taburkan sedikit tepung pada kuih bulan dan masukan ke dalam pola yang sudah anda persiapkan, semoga akibatnya padat dan sekata tekan-tekan saat masukan ke dalam acuan. lalu alih kuih tadi kedalam dulang pembakar yang sudah dialas kerta minyak dan buat hingga siap.
 hari ini saya ingin kongsikan resepi kuih bulan atau mooncake yang halal Resepi Kuih Bulan (Mooncake) Cina Halal

4. bakar kuih ke dalam panggangan bersuhu 190"C selama lebih kurang 10 minit. lalu keluarkan kuih dan sapu permukaanya dengan bancuhan kuning telur + kicap pekat tadi. sambung memperabukan selama 9 minit lagi 

5. selesai sekali, bila kuih sudah nampak warna kuning keemasan boleh keluarkan dari panggangan dan sejukan. untuk mendapat kulit yang lembab biarkan hingga 2 - 3 hari.

bagaimana gampang sahaja kan resepi kuih bulan ini (mooncake) dan hingga di entri sedap berikutnya.
Rujukkan : Tiffinbiru

Related Posts

Resepi Kuih Bulan (Mooncake) Cina Halal
4/ 5
Oleh