Saturday, January 19, 2019

Resepi Kek Pisang Karamel Mudah

Hello apa khabar semua sihat ka? hari ini aku ingin kongsikan resepi kek pisang karamel. siapa suka pisang? aku percaya niscaya anda ialah penggemar pisang, banyak orang menggemari pisang alasannya rasanya yang elok dan pisang ialah homogen buah-buahan yang memberi Instant energy.

sebenarnya, kek ini banyak jenisnya ada kek pisang kukus dan ada kek pisang yang dibakar tapi kali ini aku cuba buat kek pisang karamel. banyak kek yang sudah aku cuba tapi kek ini ialah salah satu yang menciptakan aku berkesan.
 hari ini aku ingin kongsikan resepi kek pisang karamel Resepi Kek Pisang Karamel Mudah

Resepi Kek Pisang Karamel

jika anda ingin mendapat hasil kek yang gebu dan lembut pisangnya harus betul-betul dah masak. dikala aku buat resepi ini aku gunakan pisang Embun tapi anda juga boleh gunakan pisang Montel atau pisang Cavendish.

yang paling aku suka dari kek ini ialah baunya yang lebih harum alasannya memakai karamel tapi warnanya memang perang sedikit. jom kita mula sahaja resepi sedap dibawah ini :

Rujukkan : Dapur Tanpa Sempadan

Bahan-Bahan

  • 4 biji pisang embun
  • 60 gram butter - cairkan dan biarkan sejuk
  • 90 gram gula pasir
  • 2 biji telur gred A
  • sedikit garam
  • 1 camca besar mayonaise
  • 130 gram tepung gandum *
  • 1 camca teh baking powder *
  • tanda * satukan lalu gaul dan ayak
Bahan Karamel
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 30 gram gula pasir dicampur 1 camca besar air
  • 2 camca besar air
Cara Penyediaan

1. mula panaskan panggangan pada suhu 170"C lalu gunakan tin lingkaran bersaiz 7 inchi dan lenserkan butter pada permukaanya. ganjal dasar tin dengan kertas minyak dan lenser juga kertas tadi. lepas tu ketepikan.

2. masukan 30 gram gula yang sudah dicampur air dalam wadah periuk kecil dan masak memakai api kecil hingga gula cair. lalu masukan 2 camca besar air dan kacau hingga rata.

3. ambil dan kupas 2 pisang tadi dan potong menjadi bahagian kecil dan masukan kedalam periuk karamel tadi. masak memakai api kecil hingga pisang menjadi lembut dan jika sudah lembut boleh matikan api.

4. campurkan mayonaise, telur, gula, dan garam lalu putar hingga menjadi berkrim. lalu masukan tepung gandum bertahap sambil terus diputar hingga tepung gandum habis. lepas tu masukan karamel bersama butter atau mentega cair dan gaul hingga rata.

5. tuangkan dalam tin yang sudah disiapkan tadi dan ambil 1 buah pisang dan potong menjadi bahagian kecil lalu hiaskan belahan pisang diatasnya.

6. final sekali, bakar dalam panggangan selama lebih kurang 1 jam atau hingga masak dan jika sudah masak boleh keluarkan dalam panggangan dan biarkan sejuk lalu siap dipotong untuk dihidangkan.

 hari ini aku ingin kongsikan resepi kek pisang karamel Resepi Kek Pisang Karamel Mudah

untuk uji kek apakah sudah masak boleh gunakan lidi sate higienis dan cucukan ditengah-tengahnya, jika keluar higienis tanda kek sudah masak. bagaimana gampang sahaja kan resepi kek pisang karamel ini dan hingga jumpa di resepi sedap selanjutnya. 

Friday, January 11, 2019

Resepi Ayam Masak Bali Paling Sedap

Salam semua pembaca setia blogopsi.com hari ini aku nak ingin kongsikan resepi ayam masak bali. apa yang anda fikirkan apabila mendengar kata "bali"? landskap alam yang sangat anggun dan ramai pelancong yang melawat ke sana. tetapi entry aku ini tak akan share mengenai kecantikan bali indonesia.

aku teringat dahulu apabila bercuti honeymoon bersama my husband iaitu ke bali dan cuba macam-macam kuliner bali tetapi favorite aku ialah ayam masak bali kerana rasanya yang sangat sangat sedap.
com hari ini aku nak ingin kongsikan resepi ayam masak bali Resepi Ayam Masak Bali Paling Sedap

Resepi Ayam Masak Bali

berbeza dengan resepi ayam masak merah yang pernah aku kongsikan kuliner ini mempunyai kelainan iaitu terletak pada daun kari yang dimasukan semasa menumis juga jumlah serai yang banyak hingga resepi ini aku guna hingga 8 batang.

resepi ini juga guna banyak bawang lantaran banyak bawang gres sedap. sajian ini memang simple dan bahan-bahan yang dipakai tak banyak dan rasanya juga sedap. aku gunakan 1 ekor ayam dengan saiz sederhana.

resepi ini pernah menjadi viral di facebook lantaran ramai orang malaysia suka dengan kuliner ini. boleh jadi beberapa masa depan ayam masak bali boleh menjadi kegemaran semua masyarakat malaysia.

kerana resepi yang aku kongsikan ini ditulis dengan anggaran 1 ekor ayam, kalau anda ingin memasak cuma setengah ekor ayam. kurangkan materi anggaran separuhnya. resepi ini sangat sesuai bila anda perempuan bekerja dan ingin sajian yang bahagia dimasak.

jom kita mula sahaja resepinya dibawah

Bahan-Bahan

  • 1ekor ayam - potong sesuai selera, basuh higienis dan toskan
  • minyak masak secukupnya
  • garam secukupnya
  • sedikit air
  • serbuk kunyit - nak gaulkan dengan ayam
  • 8 batang serai - dititik
  • 6 tangkai daun kari
  • kicap manis secukupnya
  • 3 sudu besar gula pasir
  • 1 senduk cili kisar - bila anda suka pedas
Bahan Kisar Halus
com hari ini aku nak ingin kongsikan resepi ayam masak bali Resepi Ayam Masak Bali Paling Sedap

  • 6 biji bawang merah besar
  • 13 ulas bawang putih
  • 8 ulas bawang merah
  • 1 inchi belacan
  • 2 inchi halia
Cara Penyediaan

1. mula ayam yang sudah dicuci higienis gaulkan dengan serbuk kunyit dan garam kemudian panaskan minyak dalam kuali. goreng ayam hingga separuh masak kemudian angkat ayam dan toskan.

2. dalam minyak yang sama (anggaran 1 cawan) boleh kurangkan bila terlalu banyak. tumis daun kari bersama serai hingga harum atau nik bau. lepas tu masukan materi kisar halus dan chili kisar. masak hingga naik wangi dan pecah minyak.
com hari ini aku nak ingin kongsikan resepi ayam masak bali Resepi Ayam Masak Bali Paling Sedap

3. masukan ayam bersama kicap manis dan tuangkan sedikit air. kacau rata dan masak hingga kuah menjadi pekat. 

4. final sekali, perasakan dengan gula dan garam. kacau rata, biarkan sekejap dan ayam siap untuk dihidangkan.

bila semasa memasak kuah agak kering boleh tambahkan sedikit air, kunci utama menghasilakn ayam maska bali yang sedap ialah mesti bakir balance gula, garam dan kicap. oke, hingga jumpa di entry sedap selanjutnya.

Thursday, January 3, 2019

Resepi Puding Karamel Tanpa Telur Konfirm Sedap

Hello semua pembaca setia blogopsi apa khabar sihat ke? hari ini aku nak kongsikan resepi puding karamel tanpa telur. saya sudah beberapa kali buat makanan pencuci verbal ini dan aku sering menyediakanya saat bulan ampunan tiba.

puding karamel tanpa telur memang sangat sesuai dimakan untuk sajian juadah berbuka puasa terutama yang punya anak kecil yang baru-baru mencar ilmu makna berpuasa. seharian menahan lapar dan dahaga memang nikmat kalau makanan yang sejuk-sejuk masuk kat tekak.
 Hello semua pembaca setia blogopsi apa khabar sihat ke Resepi Puding Karamel Tanpa Telur Konfirm Sedap

Puding Karamel Tanpa Telur 

kalau cakap pasal karamel ni mesti ramai orang yang menggemari puding karamel kan? aku sendiri dah pernah buat puding lain yang tak kalah sedap iaitu resepi puding jagung yang penyediaanya gampang sahaja.

sebenarnya, ramai kawan-kawan blogger sudah share resipi ini tapi tak ada salahnya kan aku ikut share juga. tetapi resepi yang aku kongsikan ini memang simple-simple sahaja alasannya ialah penyedianya tak perlu dibakar atau dikukus, cuma disejukan di peti ais sehingga beku dan sedia untuk dimakan.

bahan-bahan pun tak susah cari,.teksturnya yang lembut, licin, dan elok menciptakan pengecap ingin mencubanya. jom kitalayan resepinya dibawah

Bahan-Bahan Puding

  • 1 paket agar-agar (10g)
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 4 cawan air
  • 3 sudu besar tepung kastard
  • 1 tin susu cair
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 cawan susu pekat
Bahan-Bahan Karamel
  • 2 senduk gula
  • 1/4 cawan air
Cara Penyediaan

1. campurkan gula dan air ke dalam periuk lalu dengan api perlahan panaskan hingga warna menjadi keperangan menyerupai air karat. kacau sekata dan tuangkan lalu ratakan kedalam keseluruhan loyang, ketepikan.
 Hello semua pembaca setia blogopsi apa khabar sihat ke Resepi Puding Karamel Tanpa Telur Konfirm Sedap

2. satukan semua bahan-bahan puding ke dalam periuk. diatas api sederhana kacau bahan-bahan tadi hingga menjadi adunan pekat dan mendidih. 

3. lepas tu tapiskan dan tuangkan kedalam loyang yang berisi karamel tadi, sejukan sebentar lalu masukan kedalam peti ais selama lebih kurang 2 - 3 jam 

yang paling penting selama proses menciptakan puding ni ialah memanaskanya jangan hingga adunan menjadi hangus dan berketul. okay, hingga jumpa lagi diresepi sedap selanjutnya.

Wednesday, December 26, 2018

Resepi Kuah Bakso Orisinil Indonesia Gampang Dan Sedap

Resepi Bakso Indonesia - anda pernah cuba memakan bakso tak? bakso yaitu makanan orisinil indonesia yang materi asasnya dibentuk dari daging lembu. jikalau anda pernah melawat ke indonesia, bakso amat gampang untuk ditemui di kedai-kedai tepi jalan.

bakso memiliki pelbagai jenis, ada bakso solo, bakso malang, bakso jogja yang semuanya sedap. tetapi resepi bakso orisinil indonesia yang aku kongsikan ini merupakan makanan yang sudah biasa di jumpai di indonesia.
 bakso yaitu makanan orisinil indonesia yang materi asasnya dibentuk dari daging lembu Resepi Kuah Bakso Asli Indonesia Praktis dan Sedap

Resepi Bakso Asli Indonesia

makanan ini memiliki tekstur yang lembut dan kenyal ditambah dengan kuah khusus yang dibentuk daripada materi rempah rahsia pastilah rasanya sedap. bahkan semua orang indonesia suka memakan bakso.

bakso sangat popular di masyarakat indonesia dan kini bakso atau bebola daging sudah mula ramai yang menggemari di Malaysia. satu-satunya makanan yang boleh menandingi populariti bakso ialah mie ayam. jom kita layan resepinya dibawah

Bahan Bakso/ Bebola Daging

  • 500 gram daging lembu cincang - boleh gunakan daging ayam
  • 2 ulas bawang putih - haluskan
  • 2 ulas bawnag putih haluskan
  • 1 biji telur gred A - gunakan putih telurnya sahaja
  • 1 sudu kecil baking powder
  • garam secukupnya
  • 1 sudu kecil serbuk lada sulah
  • 90 ml air ais
  • 5 senduk tepung ubi kayu
Bahan Kuah Bakso
  • 600 gram tulang lembu
  • 6 ulas bawang putih
  • 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah
  • 3 sudu kecil garam
  • 2000 ml air
  • 2 batang daun bawang - hiris
Bahan Hiasan
  • 1 bungkus Mee hoon
  • sedikit taugeh
  • kobis dihiris halus
Cara Membuat Bakso
 bakso yaitu makanan orisinil indonesia yang materi asasnya dibentuk dari daging lembu Resepi Kuah Bakso Asli Indonesia Praktis dan Sedap

1. siapkan bekas lalu masukan semua materi bakso dan gaul rata hingga adunan menjadi halus. lepas tu masukan pada bekas lain dan ditutup memakai plastik, 

2. masukan adunan tadi kedalam peti ais selama lebih kurang 30 minit. lalu bentuk bulatkan mengikut saiz yang anda suka. 

3. rebus air dalam periuk dan masukkan bakso yang sudah berbentuk bundar tadi. rebus menggunkan api kecil hingga bebola bakso tadi timbul artinya bakso sudah siap.

Cara Membuat Kuah

1. rebus tulang lembu hingga empuk dan haluskan bawang putih, lada sulah, dan garam lalu masukan kedalam rebusan tulang tadi. masak hingga menggelegak.

untuk cara penyediaanya gampang sahaja. mula rendam mee hoon lalu tapis, hidangkan mee hoon bersama taugeh dan kobis. lalu tuangkan kuah dan bebola bakso dan biar lebih sedap tambahkan kicap manis, cili padi yang ditumbuk dan bawang goreng.

resepi kuah bakso orisinil indonesia yang aku kongsikan ini sudah aku buat dengan memakai bahan-bahan yang mudah. tetapi walaupun materi yang dipakai tak banyak rasanya tetap sedap. okay, hingga jumpa lagi di entry sedap selanjutnya.

Tuesday, December 18, 2018

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Paling Sedap

Hello jumpa lagi di blogopsi, sape kat sini suka makan asam pedas? hari ini aku masak asam pedas ikan pari. orang johor atau belah selatan sahaja biasanya suka, tetapi orang pantai timur dan belah utara kurang gemar asam pedas ini kan?

asam pedas paling sedap bila makan bersama nasi panas-panas pastilah korang tambah. asam pedas lain daerah lain cara masaknya. asam pedas johor kuahnya tak cair dan tak pekat sedang-sedang sahaja dan tanpa gunakan belacan.

tetapi bila asam pedas melaka memakai chili blend yang banyak dan kuahnya agak pekat juga gunakan belacan. bila memasak asam pedas keseimbangan sangat dititik beratkan, mesti ada rasa manis, masam dan pedas sedikit.
 hari ini aku masak asam pedas ikan pari Resepi Asam Pedas Ikan Pari Paling Sedap

Resepi Asam Pedas Ikan Pari

masakan ini yaitu salah satu kegemaran aku kerana tulang ikan pari yang lembut dan sedap tu boleh dimakan sekali. rasa tulang ikan pari tak ada rasa apa sangat jadi boleh sahaja telan sekali. asam pedas yang paling aku gemari yaitu asam pedas melaka.

resepi yang aku kongsikan ini terpulang jikalau tidak ada ikan pari pun boleh gunakan ikan kembong atau ikan patin. jom kita layan resepinya dibawah

Bahan-Bahan

  • 500 gram ikan pari
  • 5 tangkai daun kesum
  • 10 batang bendi
  • 3 sudu makan minyak masak
  • 1 biji tomato - potong sesuai anda suka
  • garam secukupnya
  • 1/2 cawan air asam jawa
  • 3 cawan air
Bahan Kisar Halus
  • 20 tangkai cili kering
  • 3 ulas bawang putih
  • 5 ulas bawang merah
  • 1/2 inci halia
  • 1 sudu teh serbuk kunyit
Cara Penyediaan

1. potong ikan pari mengikut suka lalu bersihkan dan perap memakai air limau nipis selama 15 minit, basuh higienis dan toskan.

2. panaskan minyak dalam kuali lalu tumis materi kisar halus hingga harum, masukan air asam jawa bersama air dan renehkan hingga menggelegak.

3. lepas tu masukan ikan bersama bendi, daun kesum, dan garam. biarkan hingga mendidih. dengan memakai api perlahan masukan tomato dan masak hingga sayur lembut atau pecah minyak.

4. tamat sekali, bila sudah masak angkat dan hidangkan bersama nasi panas-panas...

sedaaap dan gampang sahaja kan resepi asam pedas ikan pari ini dan hingga jumpa di entry sedap selanjutnya.