Tuesday, October 20, 2020

Resepi Biskut Nestum Paling Sedap Dan Rangup

hai jumpa lagi dengan aku di blog blogopsi.com. hari ini bonda masak apa di rumah? jika tidak memiliki idea boleh lah membaca resepi biskut nestum sedap yang aku kongsikan hari ini. biskut nestum merupakan sajian masakan yang wajib tersedia dikala hari raya menyerupai hari Raya Aidil Fitri.

jika masa hari raya datang tidak sah ramaikan hari raya tanpa biskut nestum. masakan ini sangat sedap dan rangup, belum dewasa aku sangat suka dengan biskut ni. yang menciptakan biskut ini best yaitu rasa bijirin nestum yang ada didalam dan diluar biskut.
 jika tidak memiliki idea boleh lah membaca  Resepi Biskut Nestum Paling Sedap dan Rangup

Resepi Biskut Nestum Crunchy

setiap hari raya datang aku niscaya buat biskut nie, jom kita tengok sahaja resepi biskut nestum sedap dibawah

Bahan A

  • 1 1/2 tsp serbuk penaik - ayak
  • 1 cawan tepung gandum - ayak
  • 1 cawan bijirin nestum original - tak perlu dikisar
  • 1 cawan bijirin nestum original - dikisar halus
Bahan B
  • 1/2 cawan gula kastor 
  • 1 biji telur gred A @ B
  • 125 gm Butter
  • 1 tsp esen vanilla
Bahan Hiasan
  • Buah ceri - dipotong kecil
  • bijirin nestum secukupnya - letakan didalam pinggan
Cara Buat Biskut Nestum Sedap

#1: siapkan bekas dan masukan semua materi A ke dalam bekas dan ketepikan

#2: didalam mangkuk pengadun pukul butter dengan gula hingga sebati lalu masukan telur dan esen vanilla dan pukul kembali hingga sebati.

#3: selepas tu masukan materi A ke dalam adunan tadi. uli hingga membentuk adunan doh yang lembut lalu balut doh degan plastik pembalut. lalu simpan di dalam freezer selama lebih kurang 30 minit.
 jika tidak memiliki idea boleh lah membaca  Resepi Biskut Nestum Paling Sedap dan Rangup

#4: bila dah di sejukan lalu keluarkan adunan dan cubit sedikit dan bulat-bulatkan sehingga bentuk bebola dan golek-golekan bebola ke dalam pinggan berisi bijirin nestum tadi.

#5: siapkan dulang pembakar dan lapir dengan kertas kalis minyak lalu susun bebola diatas dedualng pembakar. untuk hiasan ambil ceri dan tekankan ditengah bebola
 jika tidak memiliki idea boleh lah membaca  Resepi Biskut Nestum Paling Sedap dan Rangup

#6: bakar bebola ke dalam panggangan bersuhu 175 drajah Celcius selam lebih kurang 25 minit atau hingga warna biskut menjadi perang. 

#7: akhir sekali, sejukan biskut sebelum disimpan dan biskut kapanpun siap untuk dihidangkan.

resepi biskut nestum yang aku kongsikan ini akan lebih rangup jika betul dalam pembakaranya dan hingga jumpa lagi di resepi seterusnya.

Monday, October 12, 2020

Resepi Biskut Coklat Chip Berkacang Mudah

Hari ini aku ingin kongsikan Resepi Biskut Coklat Chip Berkacang. resepi ini aku dapatkan dari rakan yang membawa semasa berkunjung ke rumah saya. setelah aku mencuba ternyata rasanya sangat pedas dengan rasa bagus bercampur masin yang sangat lazat di pengecap dan aku terus meminta resepi.

aku sebetulnya sudah cukup usang menyimpan resepi ini dan impian untuk menciptakan biskut coklat chip ini bertambah apabila aku menerima jemputan saudara di Johor. sebagai hadiah untuk saudara aku menciptakan biskut coklat chip ini.
Hari ini aku ingin kongsikan Resepi Biskut Coklat Chip Berkacang Resepi Biskut Coklat Chip Berkacang Mudah

Resepi Biskut Coklat Chip Sedap

Biskut ini juga sangat sesuai kalau disediakan dikala hari raya dan biskut nestum sebagi makanan utama. anda boleh membacanya disini "Resepi Biskut Nestum Sedap".  jom kita layan resepi dibawah

Bahan-Bahan

  • 180 gm butter
  • 150 gm tepung naik sendiri
  • 100 gm tepung gandum
  • 80 gm gula kaster
  • 80 gm chocolate chips
  • 100 gm kekacang - almond, sunflower seeds
  • 59 gm cornflakes - ramas kasar
  • 50 gm shortening
  • 1/2 sudu kecil soda bicarbonate 
  • 1/2 sudu kecil garam
Cara Buat Biskut Coklat Chips
Hari ini aku ingin kongsikan Resepi Biskut Coklat Chip Berkacang Resepi Biskut Coklat Chip Berkacang Mudah

#1: putar gula dan butter hingga berkembang. lalu masukan shortening dan kacau.

#2: satukan garam, soda bicarbonat, dan semua tepung-tepung. lalu masukan ke dalam adunan mentega selepas tu kacau rata.

#3: masukan segala kacang, coklat chips, dan cornflakes lalu kacau rata. dengan memakai sudu. sudukan adunan sehingga berbentuk menyerupai biji guli. 

#4: siapkan loyang dan lengserkan dengan sedikit butter dan sudukan adunan tadi kedalam loyang. diberi sedikit jarak kerana biskut akan mengembang.

#5: final sekali, bakar memakai panggangan bersuhu 160 drajah celcius selama lebih kurang 20 minit atau hingga masak.

jangan lupa biarkan sejuk dikala hendak disimpan dan sekian resepi biskut coklat chip berkacang yang aku kongsikan dan hingga jumpa di artikel seterusnya.

Sunday, October 4, 2020

Resepi Biskut Semperit Dahlia Paling Sedap

Hello, pembaca setia blogopsi.com hari ini aku ingin kongsikan Resepi Biskut Semperit Sedap. Biskut ini biasanya menjadi sajian dihari raya dan sangat sesuai dihidangkan bersama biskut nestum dan coklat chips.

Baca Juga:



Biskut semperit memang diminati dari dulu hingga kini alasannya ialah ianya sangat sedap dan gampang juga untuk dibentuk sendiri dirumah. resepi ini aku sanggup dikala berkunjung ke rumah rakan dan aku disuruh untuk cuba memakan biskut semperit buatanya. rakan aku memang arif menciptakan biskut ini sampai-sampai aku meminta untuk dibawa pulang.
 Biskut ini biasanya menjadi sajian dihari raya dan sangat sesuai dihidangkan bersama biskut Resepi Biskut Semperit Dahlia Paling Sedap

Resepi Biskut Semperit Dahlia

sebelum aku balik dari rumah rakan, aku meminta resepi ini dan akan mencuba membuatnya sendiri dan sekarang, aku sudah cukup arif menciptakan resepi biskut semperit. jom kita layan resepi dibawah.

Bahan-Bahan

  • 2 cawan tepung jagung 
  • 2 sudu teh pewarna kuning
  • 2 biji kuning telur
  • 1 cawan butter atau mentega
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1 cawan gula kisar
  • 1 cawan tepung ubi
  • hirisan buah ceri merah - untuk hiasan
Cara Membuat Biskut Semperit

1. putar butter dan gula kemudian campurkan esen vanilla dan telur

2. ayak ketiga-tiga tepung kemudian campurkan dengan materi yang diputar tadi sedikit demi sedikit. selepas itu uli hingga sebati dan jikalau masih lembek boleh tambah tepung jagung.

3. sapu dulang dengan butter dan masukan doh dalam contoh semperit. kemudian tekan doh ikut bentuk bunga dahlia.

4. bakar atau panaskan dalam panggangan bersuhu 150 darjah celcius selama lebih kurang 30 minit atau hingga masak.


Petua Agar Bunga Semperit Tak Rebah
 Biskut ini biasanya menjadi sajian dihari raya dan sangat sesuai dihidangkan bersama biskut Resepi Biskut Semperit Dahlia Paling Sedap

1. masukan dih ke dalam frezeer selama 30 minit sebelum diterap menggunakan contoh semperit

2. dikala putar doh jangan hingga over heat biar hasil lebih cantik.

3. rehatkan dulu biskut selama 30 minit sebelum masuk ke dalam oven

4. masukan hanya kuning telur sahaja dan putih telur jangan hingga ikut di masukan.

demikianlah entri resepi biskut semperit yang aku kongsikan semoga bermanfaat dan jangan luapa selalu kunjungi blog aku yang sederhana ini.

Saturday, September 26, 2020

Resepi Biskut Kacang Tanah Traditional Rangup

Salam dan Selamat sejahtera pengunjung dari blogopsi.com hari ini aku ingin kongsikan resepi biskut kacang tanah rangup dan sedap. bulan pahala hampir datang dan masakan ini sangat sesuai sebagai sajian berbuka puasa.

biskut kacang merupakan kegemaran dan sangat popular bagi masyarakat malaysia. sebab, rasanya yang sedap gebu di dalam lisan dan lapisan luaran sangat rangup. biskut kacang tanah adalah masakan tradisi. yang tradisi adalah ramuanya memakai minyak sayuran ibarat minyak jagung atau kelapa sawit.
Salam dan Selamat sejahtera pengunjung dari  Resepi Biskut Kacang Tanah Traditional Rangup

Resepi Biksut Kacang

biskut ini juga tidak memakai mentega atau butter dan yang paling menciptakan aku suka adalah gabungan serbuk kacang tanah dan mentega kacang sungguh sangat sedap. jom kita layan resepi dibawah.

Artikel Berkaitan:

Bahan-Bahan
  • 140 gm tepung gandum - ayak
  • 130 gm peanut butter
  • 100 gm serbuk kacang tanah
  • 200 ml minyak jagung
  • 125 gm gula aising
  • 30 gm tepung jagung
  • 1/2 sudu teh esen vanilla
  • 1/4 sudu teh baking powder
  • 1/4 sudu teh garam
Cara Buat Biskut Kacang Tanah
Salam dan Selamat sejahtera pengunjung dari  Resepi Biskut Kacang Tanah Traditional Rangup

1. pukul gula aising dan peanut butter sampai rata lalu masukan serbuk kacang tanah, baking powder, tepung, esen vanilla dan garam. gaul sampai rata.

2. masukan minyak jagung bertahap sampai menjadi doh.

3. ambil 1 sudu teh adunan dan gentel menjadi bebola. lalu sapukan bebola dengan kuning telur dan letak kacang tanah di tengah bebola tadi.

4. masukan dan bakar pada panggangan bersuhu 140 darjah celcius selama lebih kurang 30 minit atau sampai masak.

5. simpulan sekali, jika dah masak sejukan dahulu lalu gres boleh disimpan dalam bekas kedap udara.

sekian resepi biskut kacang tanah yang aku kongsikan dan aku harap boleh bermanfaat untuk anda.

Friday, September 18, 2020

Resepi Biskut Cornflakes Madu Gampang Dan Sedap

Salam, hari ini aku ingin kongsikan kuih raya yang paling gampang dan menjadi kegemaran belum dewasa yaitu resepi biskut cornflakes madu mudah dan sedap. mengapa dinamakan Biskut Cornflakes alasannya yaitu ianya memakai madu dan cornflakes sebagai materi asas.

belum dewasa memang suka kuih ini berbeza dengan aku yang tidak berapa gemar biskut jenis ini. tidak usang lagi hari raya datang dan belum dewasa niscaya meminta aku untuk menyediakan biskuit ini dan kalau Anda mempunyai anak tidak ada salahnya untuk menyediakan biskuit ini dikala hari raya nanti.
 hari ini aku ingin kongsikan kuih raya yang paling gampang dan menjadi kegemaran anak Resepi Biskut CORNFLAKES Madu Praktis dan Sedap

Resepi Biskut Cornflakes Madu

resepi ini sangat gampang dan sangat sesuai sebagai masakan camilan dirumah dan jom kita layan resepi yang menjadi favorit belum dewasa ini.

Artikel Berkaitan:


Bahan A

  • 1 cawan madu
  • 125 gm butter
  • 1/2 cawan brown sugar
Bahan B
  • 1 cawan kismis
  • 1 kotak cornflakes Nestle 500 gm
  • 1 cawan badam cincang panggang/ gajus
Bahan Hiasan
  • ceri merah dan ceri hijau di potong kecil
  • mangkuk kertas kecil
Cara Buat Biskut Cornflakes Madu
 hari ini aku ingin kongsikan kuih raya yang paling gampang dan menjadi kegemaran anak Resepi Biskut CORNFLAKES Madu Praktis dan Sedap

1. siapkan kuali dan panaskan semua materi A hingga butter cair. bila butter sudah benar-benar cair masukan semua Bahan B dan gaul hingga rata.

2. siapkan mangkuk kertas kecil dan sudukan adunan ke dalam mangkuk kertas kecil tadi. lalu hiaskan dengan irisan ceri hijau dan ceri merah.

3. selepas tu bakar dalam panggangan bersuhu 170'C selama lebih kurang 10 minit atau hingga masak.

4. selesai sekali, sejukan terlebih dahulu dan disimpan dalam bekas kedap udara.

bagaimana Resepi biskut cornflakes madu ini sangat gampang kan? hingga jumpa di resepi selanjutnya ya dan jangan lupa untuk terus berkunjung ke blogopsi.com kerana aku akan menulis resepi sedap lebih banyak lagi.