Thursday, December 31, 2020

Resepi Rempeyek Kacang Tanah Dan Ikan Bilis Mudah

hari ini aku membeli ikan bilis dan apabila hingga di rumah aku gundah dikala ingin memasaknya. aku tidak tahu sajian apa yang gampang untuk ikan bilis ini. akhirnya, aku memiliki idea rahsia yang telah usang aku simpan.

hari ini aku nak kongsikan resepi rempeyek kacang tanah dengan ikan bilis yang rangup dan mudah. bonda pernah makan rempeyek? kami biasa sebut rempeyek tetapi ada sebahagian orang yang sebut tempeyek dan keduanya sama sahaja.
hari ini aku membeli ikan bilis dan apabila hingga di rumah aku gundah dikala ingin mem Resepi Rempeyek Kacang Tanah dan Ikan Bilis Mudah

Resepi Rempeyek Kacang Tanah dan Ikan Bilis


resepi ini berdasarkan aku sangat gampang dan bila anda kesulitan untuk menyediakan rempeyek ini nanti aku akan kongsikan langkah demi langkah. sekarang rempeyek boleh menjadi kuih 1 malaysia. berdasarkan sejarah, rempeyek  ini popular dalam kalangan masyarakat jawa yang hijrah ke negara ini sebad lalu.

tak usah berlama-lama jom kita layan resepi dibawah :

Bahan-Bahan
hari ini aku membeli ikan bilis dan apabila hingga di rumah aku gundah dikala ingin mem Resepi Rempeyek Kacang Tanah dan Ikan Bilis Mudah


  • 100 gram ikan bilis - dibelah 2 
  • 1/2 kg kacang tanah
  • 1 bungkus tepung beras
  • 1 biji kelapa - 5 cawan santan cair (sebaiknya buat lebih alasannya ialah akan dipakai aksesori santan cair)
  • 1 bungkus kecil ketumbar - kisar
  • 1 bungkus kecil jintan anggun - kisar
  • 1 bungkus kecil jintan putih - kisar
  • 1 sudu teh kapur makan
  • 1 sudu teh gula
  • garam secukup rasa
  • minyak untuk menggoreng
Cara Buat Rempeyek Kacang Tanah Ikan Bilis

1. bersihkan kemudian toskan kacang tanah hingga kering. bila masih lembab nanti kacang tanah kurang rangupnya. cuci rempah-rempah dan kisar garang selepas tu ketepikan

2. siapkan bekas atau mangkuk kemudian masukan semua materi kisar bersama kapur makan, gula, garam, dan tepung beras kemudian gaul sehingga sebati. masukan santan dan adun materi tadi sehingga kelihatan cair dan kalau masih terlalu pekat boelh tambahkan santan lagi.

3. anggaran bancuhan macam adunan lempeng dadar dan kalau nak mula menggoreng, buat 1 mangkuk yang lain untuk gampang kita jaga cair atau pekat bancuhan tadi. bila adunan agak pekat tambahkan santan dari masa kemasa.

4. ambil sesudu bancuhan kemudian masukan ikan bilis dan kacang tanah di dalam sudu dan layangkan ke tepi kuali. 

5. biar lebih kurang 1 minit selepas terbalikan rempeyek. biar rempeyek tidak gosong masak memakai api sederhana sahaja. kalau permukaan kacang sudah kecoklatan gres terbalikan.

6. akhir, sekali bila kacang tanah sudah garing, angkat dan toskan rempeyek tersebut. bila hendak menyimpan tunggu hingga sejuk dan simpan dalam bekas kedap udara.
hari ini aku membeli ikan bilis dan apabila hingga di rumah aku gundah dikala ingin mem Resepi Rempeyek Kacang Tanah dan Ikan Bilis Mudah

bila anda tak suka dengan ikan bilis bolehlah letak kacang tanah sahaja, demikian resepi rempeyek kacang tanah dan ikan bilis. hingga jumpa di artikel seterusnya.

Related Posts

Resepi Rempeyek Kacang Tanah Dan Ikan Bilis Mudah
4/ 5
Oleh