Friday, February 9, 2018

Resepi Mee Celup Kelantan Sangat Sedap Dan Ringkas

Salam sejahtera semua hari ini aku nak berkongsi resipi mee celup kelantan yang sangat sedap, apabila kita bercakap pasal mee memang tak ade habisnya kan... mee ialah makanan pengganti nasi yang sangat popular di seluruh dunia.

aku fikir tak ada seorang yang tak tahu apa itu mee.. aku sendiri dan keluarga ialah penggemar mee kerana apabila aku jemu makan nasi niscaya aku cuba menciptakan mee atau membeli kat kedai. bergotong-royong dah banyak juga aku berkongsi resepi mee di blog ni apabila anda ingin cuba boleh tengok link di bawah..
entry hari ini aku hanya nak berkongsi mee celup, anda pernah makan mee celup tak? jikalau orang kelantan niscaya tahukan.. mee ini sangat popular di kelantan dan mungkin bila anda dah cuba niscaya pribadi suka.
Salam sejahtera semua hari ini aku nak berkongsi resipi mee celup kelantan yang sangat se Resepi Mee Celup Kelantan Sangat Sedap dan Ringkas

Resepi Mee Celup 


untuk menyediakan mee celup ni cukup simple dan gampang sahaja komitmen semua materi tersedia di depan mata.. aku teringkat kali pertama merasa memang sangat sedap rupanya mee celup ni. mulanya aku fikir rasanya tak jauh berbeza dengan bakso tapi ternyata ia lebih sedap dari bakso.

alhamdulillah suami dan bawah umur semuanya menyukainya sampai seperiuk mee celup yang aku sediakan habis.. hihihi.. resepi ini sangat sesuai apabila anda tak mempunyai masa berlama-lama kat dapur kerana gampang dan ringkas sahaja.

jom kita semak resepi mee celup kelantan yang ada di bawah ini..
Salam sejahtera semua hari ini aku nak berkongsi resipi mee celup kelantan yang sangat se Resepi Mee Celup Kelantan Sangat Sedap dan Ringkas

sumber : duniacikguwan.blogspot.com

Bahan-Bahan Kuah Sup
  • 3 ketul tulang yang ada dagingnya
  • 1 keping besar tapak tangan perut lembu
  • 4 ulas bawang merah - mayang
  • 4 ulas bawang putih - mayang
  • 4 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga
  • 2 peket fishball (boleh guna meetball/ chickenball)
  • 2 inci halia - mayang
  • 1 inci kulit kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 1 batang serai - ketuk
  • 1 batang celery - potong besar
  • 1 pohon pokok ketumbar - ketuk akarnya
  • 1/2 batang lobak putih - potong besar
Perisa Sup
  • kicap masin secukupnya
  • sos ikan secukupnya
  • gula kabung secukupnya (gula somtam)
Cara Membuatnya

#1. panaskan minyak dalamperiuk besar lalu masukkan bawang putih dan bawang merah dan tumis sampai harum.

#2. selepas tu masukkan rempah bernafsu lawang, pelaga, cengkih, dan kulit kayu elok lalu tumis lagi sampai naik bau. masukkan tulang dan tumis sampai airnya kering dan warna tulang sedikit brown.

#3. masukkan air 1 1/2 jug besar air lalu masukkan semua materi daripada perut lembu sampai lobak putih, masak sampai daging pada tulang menjadi lembut dan airnya menggelegak.

#4. selepas tu masukkan perisa (sos ikan, gula, dan kicap) lalu kacau rata. apabila sudah sedap rasanya bolehlah tutup api dan sejukkan.

#5. tapiskan sup nya masuk dalam periuk lain lalu keluarkan tulang, fishball, dan perut lembu. sebelum menghidang panaskan sup terlebih dahulu.

Bahan-Bahan Mee dan Hiasan
untuk materi mee bergotong-royong boleh guna sesuai selera, anda boleh guna mee, kuey tiew, mihun, atau guna 3 jenis mee boleh juga, tapi aku lebih suka guna mee kuning sahaja
  • mee kuning - cuci higienis dan toskan
  • asam limau nipis - potong
  • daun ketumbar - potong kasar
  • chili flakes secukupnya
  • kacang tanah - goreng tanpa minyak dan tumbuk kasar
  • sos cili kicap ( sedikit cuka, 5 biji cili padi, sedikit kicap elok campurkan dan gunakan sebagai sos)
Cara Menghidangkan Mee Celup

#1. panaskan sup sebelum menghidang lalu masukkan mee dalam mangkuk, selepas tu masukkan taugeh, fishball, dan daging.

#2. masukkan kuah sup kedalam mangkuk berisi mee tadi dan hiaskan dengan kacag tanah, daun ketumbar, asam limau nipis, dan cili flakes.

#3. simpulan sekali, masukkan sos cili kicap semoga lebih lebih lebih sedap..
Salam sejahtera semua hari ini aku nak berkongsi resipi mee celup kelantan yang sangat se Resepi Mee Celup Kelantan Sangat Sedap dan Ringkas

orisinil resepi mee celup kelantan ini sangat sedap.. tak percaya.. cubalah sendiri.. oke, apabila resepi ini bermanfaat sila koment atau share ya..

Related Posts

Resepi Mee Celup Kelantan Sangat Sedap Dan Ringkas
4/ 5
Oleh

2 comments

September 10, 2020 at 7:41 PM delete

PLAY NEW CASINO GAMES ONLINE:

https://www.omgqq.com 우리카지노사이트
https://www.omgqq.com/thekingcasino 더킹카지노
https://www.omgqq.com/sandscasino 샌즈카지노
https://www.omgqq.com/firstcasino 퍼스트카지노
https://www.omgqq.com/yescasino 예스카지노
https://www.omgqq.com/supercaisno 슈퍼카지노
https://www.omgqq.com/gatsbycasino 개츠비카지노
https://www.omgqq.com/33casino 33카지노
https://www.omgqq.com/worldcasino 월드카지노
https://www.omgqq.com/blog

Reply
avatar
September 10, 2020 at 7:41 PM delete

https://www.btlcasino.com 카지노사이트
https://www.btlcasino.com/theking 더킹카지노
https://www.btlcasino.com/sands 샌즈카지노
https://www.btlcasino.com/first 퍼스트카지노
https://www.btlcasino.com/yes 예스카지노
https://www.btlcasino.com/super 슈퍼카지노
https://www.btlcasino.com/gatsby 개츠비카지노
https://www.btlcasino.com/33 33카지노

Reply
avatar