Wednesday, April 17, 2019

Resepi Kek Gula Hangus Sedap Dan Mudah

Hello jumpa lagi di blogopsi.com, apa khabar sihat ke? sudah 5 hari lepas aku tak update blog ini kerana saya mesti mengiringi suami pergi ke Indonesia. hari ini aku ingin kongsikan resepi kek gula hangus atau kek sarang semut atau kek sarang lebah.

kek ini ialah salah satu kek kegemaran aku tapi banyak kali aku cuba buat tak pernah yang menjadi. saat masa aku kecil aku panggil kek ini ialah kek sponge kerana sama menyerupai sponge.
 hari lepas aku tak update blog ini kerana Resepi Kek Gula Hangus Sedap dan Mudah

Resepi Kek Gula Hangus

kek gula hangus banyak dijual di KL, kalau sekedar teringin makan seketul dua aku lebih menentukan untuk membeli. resepi ini sudah banyak di share oleh kawan-kawan internet dan kek sarang lebah ni ia perlu kenyal, jikalau teksturnya menyerupai sponge maknanya tak menjadilah kek tersebut.

berdasarkan aku yang mengembangkan lekat namanya digelar kek sarang semut ialah jaluran halus yang menjalar lubang-lubang kecil yang sama menyerupai sarang semut.

kek ini juga banyak digemari oleh banyak masyarakat Malaysia dan cuba la memasakan kek ini untuk dihidangkan pada keluarga tersayang, niscaya mereka menggemarinya. jom kita layan resepinya dibawah.

Bahan-Bahan

  • 5 biji telur
  • 125 gm butter
  • 1/4 cawan susu pekat manis
  • 2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 1/4 cawan gula halus
  • 1 cawan air panas
Cara Penyediaan

1. cairkan gula hingga hancur dan masukan 1 cawan air lalu kacau sebati dan biarkan sejuk. cairkan butter dan lalu biarkan ianya sejuk.

2. kacau telur hingga cair dan lalu masukan susu pekat anggun (ingat jangan dipukul) lalu kacau hingga sebati. masukan butter cair topung gandum yang sudah diayak dengan soda bikarbonat bersama gula hangus kedalam adunan terlur tadi, lalu kacau hingga sebati dan tapiskan.

3. lalu siapkan loyang bersaiz 7" x 7" dan tuangkan kedalam loyang yang sudah digriskan dan dialas dengan baking paper. biar menghasilkan lubang-lubang kecil menyerupai sarang semut peram agak usang lebih kurang 5 jam.

4. simpulan sekali, bakar didalam panggangan bersuhu lebih kurang 175"C hingga masak atau lebih kurang 45 minit. dan bila sudah masak angkat dan biarkan hingga sejuk. bila sudah sejuk potong mengikut kesesuaian dan hidangkan.

bagaimana gampang sahaja kan resepi kek gula hangus ni dan hingga jumpa diresepi sedap selanjutnya. resepi yang aku kongsikan tak anggun sangat dan bila anda suka lebih anggun boleh tambahkan gula saat membuatnya.

Related Posts

Resepi Kek Gula Hangus Sedap Dan Mudah
4/ 5
Oleh