Friday, January 11, 2019

Resepi Ayam Masak Bali Paling Sedap

Salam semua pembaca setia blogopsi.com hari ini aku nak ingin kongsikan resepi ayam masak bali. apa yang anda fikirkan apabila mendengar kata "bali"? landskap alam yang sangat anggun dan ramai pelancong yang melawat ke sana. tetapi entry aku ini tak akan share mengenai kecantikan bali indonesia.

aku teringat dahulu apabila bercuti honeymoon bersama my husband iaitu ke bali dan cuba macam-macam kuliner bali tetapi favorite aku ialah ayam masak bali kerana rasanya yang sangat sangat sedap.
com hari ini aku nak ingin kongsikan resepi ayam masak bali Resepi Ayam Masak Bali Paling Sedap

Resepi Ayam Masak Bali

berbeza dengan resepi ayam masak merah yang pernah aku kongsikan kuliner ini mempunyai kelainan iaitu terletak pada daun kari yang dimasukan semasa menumis juga jumlah serai yang banyak hingga resepi ini aku guna hingga 8 batang.

resepi ini juga guna banyak bawang lantaran banyak bawang gres sedap. sajian ini memang simple dan bahan-bahan yang dipakai tak banyak dan rasanya juga sedap. aku gunakan 1 ekor ayam dengan saiz sederhana.

resepi ini pernah menjadi viral di facebook lantaran ramai orang malaysia suka dengan kuliner ini. boleh jadi beberapa masa depan ayam masak bali boleh menjadi kegemaran semua masyarakat malaysia.

kerana resepi yang aku kongsikan ini ditulis dengan anggaran 1 ekor ayam, kalau anda ingin memasak cuma setengah ekor ayam. kurangkan materi anggaran separuhnya. resepi ini sangat sesuai bila anda perempuan bekerja dan ingin sajian yang bahagia dimasak.

jom kita mula sahaja resepinya dibawah

Bahan-Bahan

  • 1ekor ayam - potong sesuai selera, basuh higienis dan toskan
  • minyak masak secukupnya
  • garam secukupnya
  • sedikit air
  • serbuk kunyit - nak gaulkan dengan ayam
  • 8 batang serai - dititik
  • 6 tangkai daun kari
  • kicap manis secukupnya
  • 3 sudu besar gula pasir
  • 1 senduk cili kisar - bila anda suka pedas
Bahan Kisar Halus
com hari ini aku nak ingin kongsikan resepi ayam masak bali Resepi Ayam Masak Bali Paling Sedap

  • 6 biji bawang merah besar
  • 13 ulas bawang putih
  • 8 ulas bawang merah
  • 1 inchi belacan
  • 2 inchi halia
Cara Penyediaan

1. mula ayam yang sudah dicuci higienis gaulkan dengan serbuk kunyit dan garam kemudian panaskan minyak dalam kuali. goreng ayam hingga separuh masak kemudian angkat ayam dan toskan.

2. dalam minyak yang sama (anggaran 1 cawan) boleh kurangkan bila terlalu banyak. tumis daun kari bersama serai hingga harum atau nik bau. lepas tu masukan materi kisar halus dan chili kisar. masak hingga naik wangi dan pecah minyak.
com hari ini aku nak ingin kongsikan resepi ayam masak bali Resepi Ayam Masak Bali Paling Sedap

3. masukan ayam bersama kicap manis dan tuangkan sedikit air. kacau rata dan masak hingga kuah menjadi pekat. 

4. final sekali, perasakan dengan gula dan garam. kacau rata, biarkan sekejap dan ayam siap untuk dihidangkan.

bila semasa memasak kuah agak kering boleh tambahkan sedikit air, kunci utama menghasilakn ayam maska bali yang sedap ialah mesti bakir balance gula, garam dan kicap. oke, hingga jumpa di entry sedap selanjutnya.

Related Posts

Resepi Ayam Masak Bali Paling Sedap
4/ 5
Oleh