Saturday, January 19, 2019

Resepi Kek Pisang Karamel Mudah

Hello apa khabar semua sihat ka? hari ini aku ingin kongsikan resepi kek pisang karamel. siapa suka pisang? aku percaya niscaya anda ialah penggemar pisang, banyak orang menggemari pisang alasannya rasanya yang elok dan pisang ialah homogen buah-buahan yang memberi Instant energy.

sebenarnya, kek ini banyak jenisnya ada kek pisang kukus dan ada kek pisang yang dibakar tapi kali ini aku cuba buat kek pisang karamel. banyak kek yang sudah aku cuba tapi kek ini ialah salah satu yang menciptakan aku berkesan.
 hari ini aku ingin kongsikan resepi kek pisang karamel Resepi Kek Pisang Karamel Mudah

Resepi Kek Pisang Karamel

jika anda ingin mendapat hasil kek yang gebu dan lembut pisangnya harus betul-betul dah masak. dikala aku buat resepi ini aku gunakan pisang Embun tapi anda juga boleh gunakan pisang Montel atau pisang Cavendish.

yang paling aku suka dari kek ini ialah baunya yang lebih harum alasannya memakai karamel tapi warnanya memang perang sedikit. jom kita mula sahaja resepi sedap dibawah ini :

Rujukkan : Dapur Tanpa Sempadan

Bahan-Bahan

  • 4 biji pisang embun
  • 60 gram butter - cairkan dan biarkan sejuk
  • 90 gram gula pasir
  • 2 biji telur gred A
  • sedikit garam
  • 1 camca besar mayonaise
  • 130 gram tepung gandum *
  • 1 camca teh baking powder *
  • tanda * satukan lalu gaul dan ayak
Bahan Karamel
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 30 gram gula pasir dicampur 1 camca besar air
  • 2 camca besar air
Cara Penyediaan

1. mula panaskan panggangan pada suhu 170"C lalu gunakan tin lingkaran bersaiz 7 inchi dan lenserkan butter pada permukaanya. ganjal dasar tin dengan kertas minyak dan lenser juga kertas tadi. lepas tu ketepikan.

2. masukan 30 gram gula yang sudah dicampur air dalam wadah periuk kecil dan masak memakai api kecil hingga gula cair. lalu masukan 2 camca besar air dan kacau hingga rata.

3. ambil dan kupas 2 pisang tadi dan potong menjadi bahagian kecil dan masukan kedalam periuk karamel tadi. masak memakai api kecil hingga pisang menjadi lembut dan jika sudah lembut boleh matikan api.

4. campurkan mayonaise, telur, gula, dan garam lalu putar hingga menjadi berkrim. lalu masukan tepung gandum bertahap sambil terus diputar hingga tepung gandum habis. lepas tu masukan karamel bersama butter atau mentega cair dan gaul hingga rata.

5. tuangkan dalam tin yang sudah disiapkan tadi dan ambil 1 buah pisang dan potong menjadi bahagian kecil lalu hiaskan belahan pisang diatasnya.

6. final sekali, bakar dalam panggangan selama lebih kurang 1 jam atau hingga masak dan jika sudah masak boleh keluarkan dalam panggangan dan biarkan sejuk lalu siap dipotong untuk dihidangkan.

 hari ini aku ingin kongsikan resepi kek pisang karamel Resepi Kek Pisang Karamel Mudah

untuk uji kek apakah sudah masak boleh gunakan lidi sate higienis dan cucukan ditengah-tengahnya, jika keluar higienis tanda kek sudah masak. bagaimana gampang sahaja kan resepi kek pisang karamel ini dan hingga jumpa di resepi sedap selanjutnya. 

Related Posts

Resepi Kek Pisang Karamel Mudah
4/ 5
Oleh