Thursday, January 3, 2019

Resepi Puding Karamel Tanpa Telur Konfirm Sedap

Hello semua pembaca setia blogopsi apa khabar sihat ke? hari ini aku nak kongsikan resepi puding karamel tanpa telur. saya sudah beberapa kali buat makanan pencuci verbal ini dan aku sering menyediakanya saat bulan ampunan tiba.

puding karamel tanpa telur memang sangat sesuai dimakan untuk sajian juadah berbuka puasa terutama yang punya anak kecil yang baru-baru mencar ilmu makna berpuasa. seharian menahan lapar dan dahaga memang nikmat kalau makanan yang sejuk-sejuk masuk kat tekak.
 Hello semua pembaca setia blogopsi apa khabar sihat ke Resepi Puding Karamel Tanpa Telur Konfirm Sedap

Puding Karamel Tanpa Telur 

kalau cakap pasal karamel ni mesti ramai orang yang menggemari puding karamel kan? aku sendiri dah pernah buat puding lain yang tak kalah sedap iaitu resepi puding jagung yang penyediaanya gampang sahaja.

sebenarnya, ramai kawan-kawan blogger sudah share resipi ini tapi tak ada salahnya kan aku ikut share juga. tetapi resepi yang aku kongsikan ini memang simple-simple sahaja alasannya ialah penyedianya tak perlu dibakar atau dikukus, cuma disejukan di peti ais sehingga beku dan sedia untuk dimakan.

bahan-bahan pun tak susah cari,.teksturnya yang lembut, licin, dan elok menciptakan pengecap ingin mencubanya. jom kitalayan resepinya dibawah

Bahan-Bahan Puding

  • 1 paket agar-agar (10g)
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 4 cawan air
  • 3 sudu besar tepung kastard
  • 1 tin susu cair
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 cawan susu pekat
Bahan-Bahan Karamel
  • 2 senduk gula
  • 1/4 cawan air
Cara Penyediaan

1. campurkan gula dan air ke dalam periuk lalu dengan api perlahan panaskan hingga warna menjadi keperangan menyerupai air karat. kacau sekata dan tuangkan lalu ratakan kedalam keseluruhan loyang, ketepikan.
 Hello semua pembaca setia blogopsi apa khabar sihat ke Resepi Puding Karamel Tanpa Telur Konfirm Sedap

2. satukan semua bahan-bahan puding ke dalam periuk. diatas api sederhana kacau bahan-bahan tadi hingga menjadi adunan pekat dan mendidih. 

3. lepas tu tapiskan dan tuangkan kedalam loyang yang berisi karamel tadi, sejukan sebentar lalu masukan kedalam peti ais selama lebih kurang 2 - 3 jam 

yang paling penting selama proses menciptakan puding ni ialah memanaskanya jangan hingga adunan menjadi hangus dan berketul. okay, hingga jumpa lagi diresepi sedap selanjutnya.

Related Posts

Resepi Puding Karamel Tanpa Telur Konfirm Sedap
4/ 5
Oleh