Wednesday, July 11, 2018

Resepi Nasi Goreng Kampung Paling Sedap Dan Simple Aje

Assalamualaikum, aduhaii sudah usang ni aku tak share entry kat blog ini.. rindunya aku untuk membuka laptop dan segera menulis resepi untuk pembaca blogopsi.com.. oke, hari ini aku nak kongsikan resepi nasi goreng kampung, salah satu antara kuliner yang digemari oleh ramai orang.


sebagai masyarakat Asia Barat Laut Nasi adalah salah satu antara kuliner utama selain roti, mee atau bihun. memang berbeza dengan orang Eropah atau Amerika, alasannya kuliner utama mereka yaitu roti dan gandum. beberapa bulan lepas aku sudah berkongsi resepi bihun goreng special yang boleh anda cuba apabila bosan memakan nasi.

 aduhaii sudah usang ni aku tak share entry kat blog ini Resepi Nasi Goreng Kampung Paling Sedap dan Simple AJe

Resepi Nasi Goreng Kampung


nasi goreng kampung sangat gampang di dapati di Malaysia kerana semua orang boleh buat dan menggemarinya. nasi goreng memang mempunyai banyak versi dan salah satu resepi yang pernah caya cuba yaitu resepi nasi goreng ayam. tetapi nasi goreng kampung sangat berbeza dengan nasi goreng lain kerana nasi goreng ini sangat popular dengan rasanya yang pedas.

sebenarnya, semua orang boleh sanggup menghasilkan nasi goreng yang sedap tetapi mesti betul kena teknik dan caranya. apabila aku memasak nasi goreng biasanya aku memakai nasi yang sudah sejuk dan jikalau sanggup aku guna nasi yang tidak lembik dan menggumpal.

alasannya sangat tidak elok dan bagus apabila nasi goreng bergumpal-gumpal macam itu.. hihihi...dalam memasak nasi goreng anda boleh memasukan apa sahaja yang anda sukai alasannya tiada pantang larang. tetapi, aku sendiri lebih menentukan sajian yang ringkas sahaja alasannya aku tidak mempunyai masa cukup untuk berlama-lama di dapur.
 aduhaii sudah usang ni aku tak share entry kat blog ini Resepi Nasi Goreng Kampung Paling Sedap dan Simple AJe

oke, jom let's masak dan buat sajian istimewa ini untuk keluarga anda tersayang...
 aduhaii sudah usang ni aku tak share entry kat blog ini Resepi Nasi Goreng Kampung Paling Sedap dan Simple AJe

Bahan-Bahan
  • 4 - 5 cawan nasi sejuk
  • 7 tangkai kangkung - disiang bersingan dan dan batang
  • 3 tangkai kacang panjang - opsyenal - hiris kecil-kecil
  • 2 biji telur - pukul sedikit
  • garam secukupnya
  • telur mata - untuk hiasan
  • hirisan tomato - opsyenal
  • 2 biji cili merah - hiris nipis
Bahan Tumbuk 
  • 1 biji bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 3 ulas bawang merah
  • 8 biji cili padi - boleh tambah apabila suka pedas
  • 1 camca besar ikan bilis - rendam lalu toskan
  • 1 camca besar udang kering - rendam lalu toskan
Cara Membuat Nasi Goreng Kampung

1. panaskan minyak dalam kuali lalu tumis materi tumbuk tadi sampai naik anyir dan harum. masak sampai agak garing memakai api kecil tetapi kacau sentiasa agar tidak hangus. lalu ketepikan sekejap pada tepi kuali.

2. masukan telur lalu masak sekejap sampai kental dan hancurkan telur tersebut. selepas itu gaul rata telur dengan bahan-bahan rencah yang di goreng tadi.. masukan kacang panjang bersama batang kangkung lalu kacau rata.

3. masukan nasi sampai nasi dan semua materi tadi bercampur rata..masak dengan api sederhana sampai nasi sudah agak garing. sambil di kacau sekali sekala.. selepas itu masukan daun kangkung dan masak sampai daun kangkung menjadi layu.

4. final sekali, masukkan cili merah yang sudah di hiris tadi dan persakan dengan garam secukupnya.. apabila sudah masak boleh lah matikan api.
 aduhaii sudah usang ni aku tak share entry kat blog ini Resepi Nasi Goreng Kampung Paling Sedap dan Simple AJe

hidangkan bersama hirisan tomato dan telur mata dan nasi goreng kampung ala homemade special siap untuk di makan. ada jugak orang menyukai menyediakan nasi goreng ini bersama sambal belacan katanya akan lebih sedap. tetsepi semua mengikut selera masing-masing, selamat mencuba.

Related Posts

Resepi Nasi Goreng Kampung Paling Sedap Dan Simple Aje
4/ 5
Oleh