Saturday, February 17, 2018

Resepi Kerabu Pucuk Paku Dan Taugeh Yang Mudah

Hello Pembaca semua hari ini saya nak kongsikan kuliner yang ringkas-ringkas je iaitu resepi kerabu pucuk paku dan taugeh, saya memang menggemari kuliner yang ringkas dan tak memakan banyak masa di dapur.

asal kuliner yang saya buat kena dengan selera suami dan bawah umur itu sudah memadai. memang sebagai isteri/ ibu wajib memasak sendiri kuliner yang kita nak makan sekeluarga, besar pahala bagi seorang ibu/isteri yang menyediakan kuliner buat keluarga.

jadi tak boleh kerana kita sibuk bekerja hingga tak memasak untuk suami dan anak-anak. kembali ke resepi kerabu pucuk paku ini biasanya saya kerap membuatnya apabila buala puasa datang dan tak sah rasanya jikalau tak buat apabila bulan puasa.
Hello Pembaca semua hari ini saya nak kongsikan kuliner yang ringkas Resepi Kerabu Pucuk Paku dan Taugeh yang Mudah

Resepi Kerabu Pucuk Paku


dulu waktu saya masih bawah umur saya kerap membantu ibonda menciptakan kerabu ini dan emak tak pernah beli kerana kami kutip dari kebun sahaja. ayah saya memang suka berkebun banyak sayur yang dia tanam. kesannya apabila kami ingin makan sayur tak perlu beli.

selain itu, kerabu pucuk paku ialah salah satu antara kuliner sihat dan sangat sesuai untuk mereka yang berdiet kerana tak mengandungi banyak kolesterol. jom apabila anda incin cuba sila semak resepinya dibawah..
Hello Pembaca semua hari ini saya nak kongsikan kuliner yang ringkas Resepi Kerabu Pucuk Paku dan Taugeh yang Mudah

Bahan-Bahan

  • 2 ikat pucuk paku
  • 2 cawan taugeh
  • 4 sudu besar ebi - rendam sekejap
  • 1 biji limau kasturi - perah dan ambil jus nya
  • 1 biji bawang besar - hiris nipis
  • 1 biji cili merah - hiris
  • 5 biji cili api
  • kerisik secukupnya
  • garam dan gula secukupnya
Cara Membuat Kerabu Pucuk Paku

#1. bersihkan dan basuh pucuk paku kemudian potong. bersihkan dan basuh taugeh dan rebus pucuk paku dan taugeh hingga lembut tapi jangan terlalu usang alasannya ialah boleh hancur.

#2. sementara itu tumbuk ebi dan cili api hingga lumat 

#3. selesai sekali, masukkan semua materi kedalam bekas yang sesuai dan gaul hingga rata. tuangkan jus limau kasturi dan gaul sekejap. siap dihidangkan..

saya ada sedikit petua buat anda amalkan bismillah dan selawat setiap kali kita nak mula dan semasa memasak agar kuliner yang kita masak dan makan sekeluarga boleh menyebabkan diri kita sihat seterusnya.
Hello Pembaca semua hari ini saya nak kongsikan kuliner yang ringkas Resepi Kerabu Pucuk Paku dan Taugeh yang Mudah

hingga jumpa lagi di blogopsi.comdan apabila resepi kerabu pucuk paku ini bermanfaat sila share kepada mitra atau keluarga anda, selamat mencuba.

Related Posts

Resepi Kerabu Pucuk Paku Dan Taugeh Yang Mudah
4/ 5
Oleh