Sunday, February 25, 2018

Resepi Kerabu Kaki Ayam Simple Dan Sedap

Salam sejahtera semua pengunjung blogopsi.com terima kasih sudah sudi melawat ke blog aku yang sederhana ini, hari ini aku ingin berkongsi resepi kerabu kaki ayam yang simple je. apabila aku ingat mungkin dah 1 bulan lepas semenjak kali terakhir aku update entry di blog ini.

bukan kerana malas atau tak ada resepi yang nak share tapi aku tak sempat buka komputer riba, biasalah aku mesti memasak untuk keluarga, membersihkan rumah dan kemudian bekerja. tapi alhamdulillah hari ini aku ada kesempatan untuk berkongsi kepada pembaca semua.

sebelum mula ke resepi ayuh kita semua membaca Al-Fatihah sebagai pembuka tirai dihari ini buat ayah dan bonda tercinta, semuga allah mengampunkan dosa-dosa kita dan dosa ibu bapa kita. alasannya semua orang niscaya lah sayang emak bapa mereka kan.. bahkan aku selalu minta belum dewasa bacakan Al Fatihah untuk aku dan suami sebelum tidur dan pagi hari.
Salam sejahtera semua pengunjung blogopsi Resepi Kerabu Kaki Ayam Simple dan Sedap

Resepi Kerabu Kaki Ayam


hari ini aku tak mahu dongeng panjang-panjang hanya ingin kongsikan resepi yang gampang di siapkan dan sedap iaitu resepi kerabu kaki ayam. sebelumnya aku dah berkongsi resepi kerabu lainya yang boleh anda semak dibawah ini..

kerabu kaki ayam sangat popular di masyarakat malaysia, biasanya kuliner ini dihidangkan sebagai sajian berbuka puasa. yang paling aku suka ialah untuk menyediakan kerabu kaki ayam tak perlu banyak masa dan lagi mudah.
Salam sejahtera semua pengunjung blogopsi Resepi Kerabu Kaki Ayam Simple dan Sedap

apabila anda ialah orang sibuk dan tak boleh meluangkan banyak masa di dapur boleh cuba resepi ini, jom kita layan resepinya dibawah..

Bahan-Bahan
  • 10 ketul kaki ayam - potong, buang tulang dan bersihkan kemudian rebus
  • 8 biji cili padi
  • 1 biji bawang besar - hiris nipis
  • 1 - 2 biji tomato - hiris atau potong kiub
  • 1 batang serai - hiris nipis
  • 3 sudu besar sos ikan nampla
  • 1 biji limau nipis - ambil jusnya
  • 1 sudu besar gula
  • 1 pokok daun bawang - hiris halus
  • 1 pokok daun sup - hiris halus
  • bahan suplemen (soon dan secubit garam )
Cara Membuat Kerabu Kaki Ayam

#1. rebus kaki ayam sampai bener-benar empuk dan apbila sudah empuk angkat dan masukka kedalam tapis kemudian siram dengan air panas, lepas tu ketepikan..

#2. masukkan bahan-bahan hiris tadi kedalam bekas kemudian campurkan kaki ayam yang sudah direbus dan gaul rata. 

#3. masukkan tomato hiris, jus limau nipis, dan sos ikan kemudian kacau sampai rata. siap dihidangkan segera..
Salam sejahtera semua pengunjung blogopsi Resepi Kerabu Kaki Ayam Simple dan Sedap

macam mana gampang sahaja kan resepi kerabu kaki ayam ini dan apabila bermanfaat sila hsare melalui media umum dibawah, selamat mencuba.

Related Posts

Resepi Kerabu Kaki Ayam Simple Dan Sedap
4/ 5
Oleh