Monday, March 5, 2018

Resepi Kerabu Sotong Ala Thai Yang Sangat Sedap

Resepi Kerabu Sotong - sapa suka kerabu? saya.. saya..hihihi aku dan suami memang penggemar kerabua dan kta kerap beli kat kedai. tapi apabila kat kedai harganya mahal dan sayang membazirkan duit. bergotong-royong kita boleh buat sendiri dan memanglebih baik buat sendiri kan? alasannya yaitu sagat gampang puas hati dan berjimat sekali.

apabila kita bercakap pasal kerabu memang mempunyai pelbagai jenis, aku sendiri sudah berkongsi pelbagai macam resipi kerabu dan apabila anda ingin cuba boleh semak dibawah ini :

aku dah cuba semua resepi diatas dan rasanya emmhhhh sangat menyelerakan selera, juga selepas berkahwin berat tubuh aku naik hingga 20 kg... kerana itu aku cuba berdiet dengan mengurangi makan yang digoreng dan lebih banyak makan fresh vegetables dan protein dan akhirnya, aku pilih kerabu sebagai sajian utama.
hihihi aku dan suami memang penggemar kerabua dan kta kerap beli kat kedai Resepi Kerabu Sotong Ala Thai yang Sangat Sedap

Resepi Kerabu Sotong Ala Thai


aku tengok kat cik google dah banyak yang kongsikan resepi kerabu sotong, tapi mungkin resepi yang aku kongsikan ini sedikit berbeza kerana aku buat dengan ala thai, jadi apabila anda ingin cuba resepi ini sila semak resepinya dibawah..

Bahan-Bahan
  • 500 gm sotong - potong dan basuh bersih
  • 3 ulas bawang putih - diketuk
  • 3 biji cili merah - tumbuk kasar
  • 2 sudu besar air asam jawa
  • 2 sudu besar sos ikan
  • 2 biji limau nipis - perah dan ambil airnya, kulit limau jangan dibuang
  • daun ketumbar - hiris kasar
  • 2-3 biji kacang panjang - potong suka hati
  • 2 biji tomato - hiris nipis
  • secubit gula dan garam - alasannya yaitu sos ikan dah masin
Cara Membuat Kerabu Sotong

#1. celur sotong sekejap kemudian masukkan kedalam air berais biar sotong segar dan apabila sotong sudah agak-agak gebu boleh angkat ( jangan telur terlalu usang suaya mengelakkan sotong liat)

#2. satukan semua materi dalam bekas yang sesuai dan gaul hingga rata, perasakan dengan secubit gula dan garam, tapi ingat jangan bubuh garam berlebih alasannya yaitu sos ikan dah masin. pandai-pandai seimbang rasa.

#3. gaul sekejap kemudian hidangkan.. 
hihihi aku dan suami memang penggemar kerabua dan kta kerap beli kat kedai Resepi Kerabu Sotong Ala Thai yang Sangat Sedap

alhamdulillah, aku menyediakan resepi kerabu sotong ala thai ini untuk suami dan dia cakap sedap dan cukup rasa. apabila resipi ini bermanfaat sila share dan hingga jumpa lagi diresepi seterusnya.

Related Posts

Resepi Kerabu Sotong Ala Thai Yang Sangat Sedap
4/ 5
Oleh