Tuesday, March 13, 2018

Resepi Mee Bandung Sangat Sedap Dan Simple

Saya ialah salah satu orang yang menggemari mee, banyak resepi yang sudah aku cuba dan memang apabila dimasak dengan bahan-bahan yang sempurna rasanya boleh lebih menyelerakan selera. hari ini aku juga nak berkongsi resepi mee bandung yang sangat sedap dan simple aje.

semua masyarakat Malaysia niscaya lah tahu mee kerana mee adalah makanan utama selain nasi. walaupun aku sangat menggemari mee tapi aku tak makan setiap hari kerana aku pernah dengar mee megandungi beberapa materi pengawet yang tak baik apabila di konsumsi dalam masa yang lama.

apabila kita berbicara mengenai mee, ada salah satu antara makanan yang berasaskan mee yang cukup popular di masyarakat malaysia iaitu mee bandung. aku sendiri sudah beberapa kali makan mee bandung di kantin dan gres hari ini aku cuba buat sendiri di rumah. anda boleh cuba resepi mee lainya dibawah ini..

Resepi Mee Bandung

Saya ialah salah satu orang yang menggemari mee Resepi Mee Bandung Sangat Sedap dan Simple

sesungguhnya cara memasak mee bandung ini hampir sama sahaja dengan dengan mee hailam, cuma me hailam dianya guna tepung jagung untuk memekatkan kuahnya juga ditambah dengan sos dan kicap sehingga warnanya menjadi lebih gelap.

aku sangat suka mee bandung ini kerana hidanganya sangat glamor dianya dihidangkan bersama udang kering dan daging atau ayam. inilah resepi rahsia yang aku gunakan untuk menyediakan mee bandun.

resepi ini aku guna ayam.. jikalau korang nak letak sotong ke daging ke terpulang koranglah ye, jom kita layan resepinya..

sumber : thevocket.com

Bahan-Bahan
  • 1 bungkus mee kuning
  • 2 biji telur rebus
  • 5 ekor udang berair - asingkan kulit kepala tapi jangan dibuang
  • 2 potong ayam - potong kecik-kecik
  • 3 biji kentang - potong dadu
  • 5 cawan air
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 3 sudu besar sos cili
  • 5 biji kacang tumbuk (beli di kedai runcit atau pasaraya)
  • sayur-sayuran
  • gula dan garam secukup rasa
Bahan Kisar
  • 5 tangkai cili kering
  • 3 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
Cara Membuat Mee Bandung

#1. panaskan sedikit minyak pada kuali lalu goreng kentang yang dipotong dadu tadi bersama kulit kepala udang. goreng sampai warna menjadi keemasan lalu masukkan 2 cawan air dan rebus sampai kentang empuk.
Saya ialah salah satu orang yang menggemari mee Resepi Mee Bandung Sangat Sedap dan Simple

#2. apabila kentang sudah empuk angkat dan buang kulit udang dan biarkan sampai kentang sejuk. apabila sudah sejuk blend kentang bersama air rebusan tadi.

#3. tumis materi kisar sampai harum dan pecah minyak lalu masukkan udang dan ayam dan biarkan sampai ayam agak masak. lalu masukkan 3 cawan air bersama sos cili dan sos tomato. kacau sekejap dan masukkan kentang yang sudah di blend tadi.
Saya ialah salah satu orang yang menggemari mee Resepi Mee Bandung Sangat Sedap dan Simple

#4. masukkan kacang tumbuk lalu kacau sampai sebati. lalu perasakan dengan sedikit gula dan garam. 
Saya ialah salah satu orang yang menggemari mee Resepi Mee Bandung Sangat Sedap dan Simple

#5. simpulan sekali, biarkan sampai masak, angkat dan untuk cara meghidang masukan mee kedalam bekas yang sesuai lalu curahkan kuah dan tambahkan telur rebus diatasnya sebelum dihidangkan.

gampang sahaja kan resepi mee bandung ni dan apabila bermanfaat sila share kepada mitra atau keluarga anda, selamat mencuba.

Related Posts

Resepi Mee Bandung Sangat Sedap Dan Simple
4/ 5
Oleh