Wednesday, March 21, 2018

Resepi Kerabu Maggi Siam Sedap Dan Simple

Resepi Kerabu Maggi - Alkisahnya, entah kenapa hari ini saya merasa bosan hanya duduk dan menonton televisyen di rumah, sama ada saya ingin bercuti ke kawasan pelancongan? padahal 2 ahad lepas saya sudah bercuti bersama bawah umur dan suami tetapi kenapa saya merasa bosan dirumah?

Baca Juga :



hasilnya saya menghidupkan laptop untuk sekadar melihat dan membalas komen pada blog saya ini, juga saya ingin berkunjung ke group kuliner yang saya ikuti di media sosial. ternyata kini tengah ramai sangat orang bercakap kerabu maggi ni.

tampaknya kerabu maggi tengah viral di media sosial, bagi saya sendiri saya dah usang tak makan kerabu maggi ni since beberapa tahun lepas. saya kali pertama makan kerabu maggi dikala pergi ke kelantan iaitu di RTC Tunjung, disitu ada satu gerai yang jual maggi ni dan harganya RM 2.00 isinya tak de lah banyak mana pun.
 entah kenapa hari ini saya merasa bosan hanya duduk dan menonton televisyen di rumah Resepi Kerabu Maggi Siam Sedap dan Simple

Resepi Kerabu Maggi Siam

saya sendiri bukan penggemar maggi tapi kuliner ni boleh juga disediakan pada hujung ahad nanti sebagai sajian hidangan keluarga. tapi saya pernah baca majalah apabila anda tengah mengandung tak boleh terlalu kerap makan maggi kerana boleh merbahaya pada kandungan anda.
 entah kenapa hari ini saya merasa bosan hanya duduk dan menonton televisyen di rumah Resepi Kerabu Maggi Siam Sedap dan Simple

hasilnya saya menciptakan keputusan kerana saya merasa bosan lebih baik saya cuba menciptakan maggi ni, siapa tahu bawah umur nanti suka dengan maggi ni. jom kita layan resepinya dibawah ini..

Bahan-Bahan

  • 3 plastik maggi siam
  • 5 biji cili padi - hiris
  • 2 biji cili merah - hiris
  • 2 peket rempah maggi (yang didalam bungkus maggi dan 1 lagi tak dipakai)
  • 1 biji buah tomato - hiris
  • 1 biji bawang besar - hiris
  • sedikit daun sup dan daun bawang
  • 1 biji carot - hiris nipis
  • 2 serbuk perasa maggi (ada didalam peket maggi)
Bahan Lauknya (opsyenal)
  • udang secukupnya
  • 10 batang crabstick
  • sotong
Cara Membuat Kerabu Maggi

 entah kenapa hari ini saya merasa bosan hanya duduk dan menonton televisyen di rumah Resepi Kerabu Maggi Siam Sedap dan Simple

#1. panaskan air dalam periuk untuk merebus maggi kemudian masukkan 1 serbuk perasa maggi kedalam air rebusan.

#2. rebus udang apabila sudah mengerokot angkat selanjutnya rebus crabstick tunggu hingga masak dan angkat, rebus sotong tunggu higga masak dan angkat. jadi cara rebusnya mesti sejenis-sejenis kerana kadar masak beliau berbeza.

#3. selepas itu rebus mee segera dan apabila sudah lembut angkat dan masukkan kedalam bekas atau mangkuk besar (air rebusan janga dibuang). masukkan materi lauk juga yang sudah direbus tadi. kemudian campurkan semua materi tersebut dengan hirisan sayuran tadi.

#4. sementara itu masukkan 2 perasa maggi kedalam bekas berasingan kemudian tuangkan air rebusan maggi tadi (anggaran 8 sudu besar) kacau sekejap dan campurkan kedalam mangkuk berisi maggi dan sayuran tadi.

#5. simpulan sekali, gaul hingga sebati dan siap untuk dihidangkan.
 entah kenapa hari ini saya merasa bosan hanya duduk dan menonton televisyen di rumah Resepi Kerabu Maggi Siam Sedap dan Simple

demikianlah resepi kerabu maggi siam yang saya kongsikan dan apabila bermafaat sila sahre ye. hingga jumpa lagi di entry seterusnya.

Related Posts

Resepi Kerabu Maggi Siam Sedap Dan Simple
4/ 5
Oleh