Tuesday, July 3, 2018

Resepi Lasagna Cheese Sedap Jom Tengok!

Saya sangat suka cheese dan hampir semua kuliner yang dibentuk dengan cheese aku sangat menggemarinya. hari ini aku ingin berkongsi resepi yang tidak jauh dengan cheese iaitu resepi lasagna cheese. kau penrah cuba tak? apabila belum pernah sebaiknya tengok resepi ini dan kau segera cuba.

pertama kali aku cuba lasagna cheese yaitu saat bulan ramadhan, apabila bulan ramadhan memang aku teringin macam-macam. bahkan saya sengaja sering pergi ke Bazaar Ramadhan hanya untuk membeli pelbagai makanan.. hihihi..
Saya sangat suka cheese dan hampir semua kuliner yang dibentuk dengan cheese aku sangat men Resepi Lasagna Cheese Sedap JOM Tengok!

Resepi Lasagna Cheese


sebenarnya, ini yaitu kali pertama aku buat lasagna kerana tiba-tiba mood aku lebih rajin kat dapur. mungkin kerana aku suka berbuka puasa bersama dengan keluarga di rumah. jadi walaupun aku sering pergi ke bazaar ramadhan hanya membeli kuliner sahaja dan dibawa ke rumah.

sudah banyaaaaak yang kongsikan resepi ini kat cik google, tetapi aku ingin share jugak mungkin boleh memberi manfaat untuk kau yang melawat ke blog aku yang sederhana ini. aku suka lasagna kerana resepi ini sangat ringkas, gampang dan senang buat tetapi sangat sedap.

supaya mendapat rasa yang sangat sedap kau cuma perlu menyediakan bahan-bahan yang berkualiti dan lasagna cheese ini memakai 3 jenis cheese iaitu mozarella, cheddar, dan parmesan. resepi ini tidak susah sangat disediakan jadi apabila anda mahu cuba pastilah menjadi, jom kita layan resepinya yang sedap tersebut dibawah..

Sumber : AyueIdris.com

Bahan-Bahan Inti Daging

  • 6 ulas bawang putih - cincang halus
  • 3 sudu sos cili
  • 3 ulas bawang merah - potong dadu
  • 1 sudu lada hitam
  • 2 sudu serbuk oregano
  • 1 pack daging kisar ramlee
  • 1 tin cendawan - hiris
  • 1 tin sos spaghetti kimball
  • 1/2 batang carrot - potong dadu
  • 1/2 sudu garam
  • 1 sudu gula
Cara - Cara

1. rebus lasagna instant sheet sehingga boleh dilentur tetapi jangan hingga masak. kemudian toskan dan susun diatas dulang tetapi ingat jangan hingga bertindih ya.
Saya sangat suka cheese dan hampir semua kuliner yang dibentuk dengan cheese aku sangat men Resepi Lasagna Cheese Sedap JOM Tengok!

2. panaskan minyak kemudian tumis bawang putih bersama bawang merah hingga harum. selepas itu masukkan daging kisar ramlee kemudian masak hingga air daging kering. masukkan sos spaghetti, masak sekejap dan masukkan carrot, cendawan, serbuk oregano, masak sekejap dan perasakan dengan gula dan garam. ketepikan.

Bahan-Bahan Sos Putih


  • 2 sudu tepung gandum 
  • 2 sudu mentega
  • 1 pack cheddar cheese
  • 2 cawan susu segar
  •  sedikit garam
sebenarnya, apabila nak buat sos boleh mengikut seusia cita rasa masing-masing. tetapi sos yang akan aku kongsikan ini sangat kaya rasa dengan cheese. jugak sangat creamy. sos ini sangat sesuai dihidangkan bersama salmon steak atau spaghetti.

Cara-Cara

1. panaskan mentega hingga ianya cair selepas itu masukkan tepung gandum dan masak hingga kekuningan. kemudian masukkan susu segar dan gaul hingga rata.
Saya sangat suka cheese dan hampir semua kuliner yang dibentuk dengan cheese aku sangat men Resepi Lasagna Cheese Sedap JOM Tengok!

2. masukkan cheddar cheese dan gaul rata hingga semua cheese menjadi cair. selepas itu masukkan sedikit garam dan masak sekejap hingga sos menjadi likat.

Bahan-Bahan Layer Lasagna
  • Mozarella Cheese
  • Parmesan Cheese
Cara Membuat Lasagna Cheese

1. sapukan loyang dengan mentega kemudian letak lasagna sheet dilapisan paling bawah. kemudian masukkan daging inti hingga menutupi semua bahagian lapisan bawah.
Saya sangat suka cheese dan hampir semua kuliner yang dibentuk dengan cheese aku sangat men Resepi Lasagna Cheese Sedap JOM Tengok!

2. layerka inti daging dan sos putih, selepas itu taburkan Parmesan Cheese dan Mozarella cheese. ulangi proses tadi hingga loyang penuh.
Saya sangat suka cheese dan hampir semua kuliner yang dibentuk dengan cheese aku sangat men Resepi Lasagna Cheese Sedap JOM Tengok!

3. tamat sekali, panaskan panggangan bersuhu 160"C dan bakar selama lebih kurang 40 minit atau hingga masak. angkat dan hidangkan bersama sos putih.. emmm sedaaap.
Saya sangat suka cheese dan hampir semua kuliner yang dibentuk dengan cheese aku sangat men Resepi Lasagna Cheese Sedap JOM Tengok!

terima kasih kepada Ayue Idris alasannya sudah sudi berkongsi resepi lasagna cheese yang sangat sedap ini. supaya dia mendapat pahala kerana sudah berkongsi. kuliner ini sangat mahal jugak mengandungi gula jadi boleh menciptakan berat tubuh kita naik apabila makan selalu. hihihi

Related Posts

Resepi Lasagna Cheese Sedap Jom Tengok!
4/ 5
Oleh