Thursday, January 30, 2020

Resepi Chilled Mango Cheese Cake/ Kek Keju Mangga

Apa Khabar dan salam sejahtera semua, sehat ke? hari ini aku ingin kongsikan resepi Chilled Mango Cheese Cake atau kek keju mangga. Hari Raya Aidil Fitri sebentar lagi datang sama ada anda sudah menyiapkan resepi kek atau kuih raya?

makanan ini berbeza sikit lantaran ianya jenis kek beku bukan jenis masak dalam panggangan dan kek ini memang sedap bahkan lepas makan kek tu. aku cuba buat sendiri lantaran tak puas rasa makan sepotong. kek ini aku buat semalam sambil-sambil chat dengan mitra facebook.
 hari ini aku ingin kongsikan resepi Chilled Mango Cheese Cake atau kek keju mangga Resepi Chilled Mango Cheese Cake/ Kek Keju Mangga

Resepi Chilled Mango Cheese Cake


bahwasanya aku sudah cuba tengok google tapi tampaknya belum banyak yang cuba share resepi ni. untuk menciptakan kek ni aku memakai Cheese yang sedap sedikit macam philadelphia by craft dan aku rasa chesse inilah yang paling sesuai dan sedap.

Artikel Berkaitan:



niscaya sudah tidak sabar ke? jom kita layan resepi kek keju mangga sedap dibawah:

Bahan-Bahan

  • 250 gram cream cheese
  • 200 ml whipping cream - disejukan (1 kotak kecil)
  • 200 gram biskut - aku gunakan biskut marie
  • 2 - 3 buah mangga - buang kulit dan dikisar isi lalu potong dadu
  • 100 gram mentega - dicairkan
  • 125 ml air sulam
  • 50gram - 60 gram gula halus
  • 1 1/2 camca besar gelatin halal - aku gunakan NUR
Cara Membuat Kek Keju Mangga

1. hancurkan biskut marie memakai food processor lalu masukan mentega yang sudah dicairkan tadi bertahap sehingga boleh mendapat bancuhan yang boleh dikepal.

2. masukan gabungan tadi kedalam tin springform berukuran 8 inci atau 20 cm lalu tekan hingga padat dan masukan ke dala peti sejuk/ freezer

3. kini putar cream cheese bersama gula halus hingga menjadi berkrim. selepas tu masukan puree mengga tadi dan putar hingga rata.

4. dalam bekas berlainan putar whipping cream hingga mengembang dan masukan bancuhan keju tadi. gaul gabungan tadi hingga rata boleh memakai spatula lalu kalau sudah rata ketepikan.

5. air suam bancuh bersama gelatin halal. kacau hingga menjadi jernih dan larut. selepas tu tuang bancuhan kedalam cheese dan kacau hingga rata.

6. masukan 1/2 buah mangga yang sudah di potong tadi dan gaul hingga rata. lalu tuang kedalam tin yang disejukan kedalam dalam peti sejuk tadi dan ratakan.

7. final sekali, simpan kembali ke dalam freezer selam lebih kurang 4 jam dan keluarkan dari tin lalu hias atasnya dengan baki buah mangga dan kek keju siap dihidangkan.

bagaimana gampang sahaja ke resepi chilled mango cheese cake yang aku share ini dan hingga jumpa diresepi sedap berikutnya ya.

Related Posts

Resepi Chilled Mango Cheese Cake/ Kek Keju Mangga
4/ 5
Oleh