Friday, February 7, 2020

Resepi Siput Sedut Masak Lemak Cili Api

Hello apa khabar, Sehat ke? hari ini aku ingin kongsikan Resepi siput sedut masak lemak cili api yang sangat sedap. kuliner ini sangat popular di kalangan penggemar siput dan masa aku kecik-kecik dahulu aku suka makan siput.

menyerupai biasa hari ini aku akan memasak untuk keluarga dan kita bukan sekadar memasak untuk melunaskan tanggung jawab terhadap keluarga. kita bergotong-royong berkarya perihal kuliner agar boleh menyeronokkan untuk keluarga.

Resepi Siput Sedut Masak Lemak Cili Api


harga ciput kedut ini cukup mahal biasanya aku beli di pasar RM5 dapatlah semangkuk kecil je. biasanya, aku masak gulai dan ada kala aku masak lemak cili api. tapi semuanya senang je kerana gampang dan cepat.

kalau aku malas masak siput biasanya aku beli di kedai tapi bergotong-royong tak puas makan di kedai kerana tak boleh makan berulang-ulang. :D padahal aku sangat suka siput kedut ni dan belum dewasa aku juga menggemari siput kedut.

Artikel Berkaitan:



kerana aku dan keluarga penggemar siput maka hari ini aku teringin masak siput kedut. jom kita layan resepi siput kedut masak lemak cili api yang sedap dibawah.

Bahan-Bahan

  • 1 kg siput kedut - rendam sekejap dengan air garam, buang ekor dan basuh higienis lalu toskan
  • 10 - 15 biji cili padi - kisar halus
  • 2 inci kunyit hidup - kisar halus
  • garam dan gula secukupnya
  • 2 inci halia - kisar halus
  • 2 batang serai - dititik
  • 1 kotak santan
  • 3 ulas bawang putih - kisar halus
  • 5 ulas bawang merah - kisar halus
  • 2 ikat pucuk ubi

Cara Membuat Siput Sedut Masak Lemak Cili Api

1. mula-mula pucuk ubi diambil bahagian pucuk daun yang lembut lalu rebus hingga lembut dan toskan.

2. panaskan minyak lalu tumis materi kisar tadi hingga naik bau, lalu masukan santan bersama siput, dan serai.

3. masak pada api sederhana sambil terus dikacau perlahan. lalu masukan pucuk ubi dan perasakan dengan gula dan garam secukupnya

4. selesai sekali, masak hingga kuah mendidih dan pekat dan kalau sudah Oke boleh matika api dan siap dihidangkan.

resepi siput kedut masak lemak cili api ni sangat sedap kalau dimakan bersama dengan sambal belacan dan nasi panas-panas. okay, hingga jumpa lagi di resepi sedap berikutnya.

Related Posts

Resepi Siput Sedut Masak Lemak Cili Api
4/ 5
Oleh