Monday, August 20, 2018

Resepi Ayam Masak Lada Hitam Sangat Sedap

Tidak terasa sudah hingga di penghunjung minggu, adakah anda sudah ada rancangan untuk memasak esok? apabila tidak ada boleh ikut resipi yang aku kongsikan ini. di hari jum'at yang mulia ini aku ingin berkongsi resepi ayam masak lada hitam. resepi ini amat ringkas dan bahagia untuk disediakan sangat sesuai untuk anda yang sibuk bekerja seharian.

resepi ini merupakan salah satu masakan kegemaran kami sekeluarga kerana rasanya yang gebu dan gampang untuk disediakan. biasanya aku menciptakan ayam masak lada hitam bersama anak aku Aisyah di hari minggu. tampaknya anak aku ini memang suka memasak sangat berbeza dengan aku dahulu semasa kecil tak suka membantu ibonda di dapur.
Tidak terasa sudah hingga di penghunjung ahad Resepi Ayam Masak Lada Hitam Sangat Sedap

Resepi Ayam Masak Lada Hitam


tetapi, kerana kini aku sudah berkahwin jadi mesti cerdik memasak untuk keluarga. okay, kembali ke resepi, resepi ini sangat mudah, hanya goreng dan dan campurkan semua...  sudah siap tak perlu payah menciptakan ini dan itu.

kebiasaan kami sekeluarga sentiasa menyediakan ini bersama sos lada hitam, tetapi sos lada hitam aku berbeza sikit dengan yang lain alasannya ianya rasa lada hitamnya lebih terasa dan lebih pedas. hihihi keluarga kami memang penggemar kuliner pedas.

sebagai wanita sibuk menyerupai aku menyediakan kuliner yang ringkas selalu menjadi pilihan kerana tak perlu mengambil masa terlalu usang di dapur. yang paling aku suka yakni resepi ini tidak memakai materi yang banyak, aku hanya guna materi yang ada di dapur sahaja.

resepi ini aku pelajari dari mitra aku kat FB dan sudah aku cuba memang sedap dan ringkas. sangat sesuai apabila dijadikan sajian tengah hari. jom tak perlu mengambil masa lebih kita layan resepinya dibawah...

Bahan-Bahan

  • 400 gram ayam - potong kecil
  • 1 sudu besar lada hitam - tumbuk
  • 5 tangkai cili kering - potong kasar
  • 1/2 inci halia - mayang halus
  • 2 sudu besar kicap 
  • 2 sudu besar minyak
  • 1 sudu besar sos tiram
  • gula dan garam secukupnya
  • 1 labu bawang besar - hiris
  • 2 ulas bawang putih - cincang
  • 1 - 2 sudu besar serbuk kunyit - untuk perap ayam
Cara Membuat Ayam Masak Lada Hitam

1. perap ayam selama lebih kurang 5 minit dengan serbuk kunyit dan garam. ketepikan sekejap.

2. sementara itu dalam bekas lain campurkan kicap, lada hitam, sos tiram, gula, dan garam, kemudian bancuh hingga rata.

3. panaskan minyak dalam kuali kemudian goreng ayam hingga kekuningan, lepas itu masukkan bawang putih bersama halia, dan cili kering. masak selama beberapa minit.

4. final sekali, masukkan sos yang sudah dibancuh tadi dan apabila terlalu pekat boleh tambahkan air dan masak selama lebih kurang 2 minit memakai api sederhana. angkat dan hidangkan.
Tidak terasa sudah hingga di penghunjung ahad Resepi Ayam Masak Lada Hitam Sangat Sedap

apabila anda menggemari rasa pedas boleh tambahkan lada hitam dan cili kering, resepi ayam masak lada hitam ini sangat gampang dan sangat sesuai untuk anda yang gres mencar ilmu cara memasak dan apabila resepi ini bermanfaat sila share kepada mitra atau keluarga anda, selamat mencuba!

Related Posts

Resepi Ayam Masak Lada Hitam Sangat Sedap
4/ 5
Oleh