Tuesday, August 28, 2018

Resepi Bubur Cha Cha Paling Sedap

Terima kasih kepada pembaca yang sudah sudi melawat ke blog aku ini, hari ini aku ingin berkongsi resepi bubur cha cha, bubur ini sangat digemari oleh semua orang kerana rasanya yang sedap dan sangat sesuai untuk minum petang.

aku memang penggemar kuliner ringkas menyerupai bubur cha cha ini, kerana tak payah apabila membuatnya. anda boleh mendapati cha cha dengan gampang di kedai-kedai rucit. biasanya dihari keramaian ramai orang menciptakan bubur ini. bahkan apabila aku membuatnya bawah umur suka makan bubur ini lagi dan lagi.
Terima kasih kepada pembaca yang sudah sudi melawat ke blog aku ini Resepi Bubur Cha Cha Paling Sedap

Resepi Bubur Cha Cha


sebenarnya, aku tidak merancang menciptakan bubur cha cha. beberapa hari lepas cuaca tengah hari sangat panas.. rasanya ingin menyembunyikan diri aku didalam peti ais. tetapi kerana saiz peti ais terlalu kecil alhasil aku hanya berbaring di lantai sambil menonton televisyen.

sambil menonton televisyen aku teringat selepas sarapan bawah umur ingin makan bubur, aku bimbang bubur macam mana nak aku buat. aku tengok buku nota kuliner yang pernah aku simpan dahulu. memang dahulu apabila aku berguru memasak niscaya lah aku tulis pada buku nota. alhasil pilihan aku jatuh pada bubur cha cha..

aku teringat, terakhir aku makan bubur ini semasa belum berkahwin. membayangkan kombinasi keladi, kaledek oren, dan cha cha sungguh sedap sekali. resepi ini agak berbeza daripada versi pencuci verbal nyonya kerana memakai cha cha segera.

sebenarnya, menciptakan bubur ini memang sama sahaja dengan bubur-bubur anggun lainya. tapi apabila anda belum tahu boleh lah tengok resepi yang amat gampang dibawah ini..

Bahan-Bahan

  • 1 cawan cha cha kering
  • 1 ketul ubi keladi
  • 1 ketul kaledek
  • 1 ketul kecil gula melaka
  • 6 sudu besar gula pasir
  • sedikit garam
  • 1 kotak santan pekat (200 ml)
  • 800 ml air
  • 1 helai daun pandan - carik dan simpul
Cara Membuat Bubur Cha Cha

1. kupas dan potong keladi dan kaledek menjadi kiub kecil kemudian rebus sampai empuk dan toskan airnya. ketepikan.. sementara itu, rebus cha cha sampai kembang dan lembut, kemudian toskan dan ketepikan sekejap.

2. campurkan air, gula pasir, santan, gula melaka, daun pandan, dan sedeikit garam. kemudian masak sampai larut.

3. tamat sekali, apabila sudah larut masukan cha cha, kaledek, keladi yang tadi direbus.. masak sekejap sahaja kerana apabila terlalu usang ubi akan hancur cukup sekedar kuah menjadi sebati.

4. matikan api kemudian hidangkan..
Terima kasih kepada pembaca yang sudah sudi melawat ke blog aku ini Resepi Bubur Cha Cha Paling Sedap

gampang sahaja kan resepi bubur cha cha ini dan apabila resepi ini bermanfaat sila share kepada mitra atau keluarga anda, selamat mencuba!

Related Posts

Resepi Bubur Cha Cha Paling Sedap
4/ 5
Oleh