Thursday, October 10, 2019

Resepi Bubur Lambuk Sedap Dan Mudah

Ramadhan dah tiba. suami request aku untuk menyebarkan kuliner yang gampang untuk juadah berbuka nanti. akibatnya aku cuba menciptakan bubur lambuk. resepi bubur lambuk yang akan aku kongsikan ini amat sedap dan gampang je.

bubur lambuk sangat sesuai dimakan kalau tubuh lemah dan sakit.  sebab orang sakit biasanya mesti cari bubur kan? resepi bubur lambuk ini aku sanggup dari mak saya. keluarga aku memang penggemar bubur dan di bulan ramadhan ini bila aku malas masak aku hanya akan menyediakan bubur untuk juadah berbuka puasa.
 suami request aku untuk menyebarkan kuliner yang gampang untuk juadah berbuka nanti Resepi Bubur Lambuk Sedap dan Mudah

Resepi Bubur Lambuk


anda penggemar bubur menyerupai aku tapi tak tahu nak masak? anda bernasib baik alasannya hari ini aku ingin berkongsi cara masak bubur lambuk. sebelum ni aku sudah pernah share resepi bubur jagung. ok jom kita layan resepi sedap dibawah.

Baca Juga :



Bahan-Bahan:

  • 3 ulas bawang merah - hiris
  • 3 beradik (kayu manis, buah pelaga, bunga lawang)
  • santan 1/2 cawan
  • 200 gm daging - potong kecil
  • 2 genggam beras
  • 2 cm halia - hiris
  • sedikit udang kering - tumbuk halus
  • sedikit halba
  • segenggam lobak masin - hiris nipis
  • garam secukupnya
  • 1/2 sudu teh lada hitam
  • 2 ulas bawnag putih - hiris
Cara Masak Bubur Lambuk

1. mula-mula tumis bawang putih bersama halia dan bawang merah sampai harum lalu masukan 3 beradik, lada hitam dan halba. kalau sudah agak garing masukan udang dan daging dan kalau macam kerinjg sangat masukan sedikit air.

2. kacau sekejap lalu masukan lobak masin. masak sampai sebati dan kalau sudah sebati boleh penuhkan air. aku letakan 1/2 periuk dulu masak macam nasi biasa.

3. kalau air sudah kering tambahkan air lagi dan masukan pula beras dan masak sampai masak.

4. selesai sekali, kalau bubur sudah masak masukan santan bersama sedikit garam dan biarkan sekejap lebih kurang 5 minit dan bolehlah tutup api.

bagaimana gampang je kan? resepi bubur lambuk yang aku kongsikan dan jangan risau saat masukan lobak masin alasannya kalau sudah masak lobak masin ini dianya tak masin. 

Related Posts

Resepi Bubur Lambuk Sedap Dan Mudah
4/ 5
Oleh