Friday, August 23, 2019

Resepi Tempe Goreng Tepung Rangup

Salam semua, hari ini aku ingin kongsikan resepi tempe goreng tepung yang sedap. aku memang membesar di kalangan masyarakat melayu jadi tidak pernah kenal kuliner jawa menyerupai tempe. tapi aku mempunyai mitra semasa sekolah mereka ialah keturunan jawa.

pernah cuba berkunjung ke rumah mitra keturunan jawa untuk mengerjakan kiprah sekolah dan mitra aku menyediakan tempe goreng tepung dan barulah tahu kuliner jawa hampir sama menyerupai kuliner minang dan padang.
 hari ini aku ingin kongsikan resepi tempe goreng tepung yang sedap Resepi Tempe Goreng Tepung Rangup

Resepi Tempe Goreng Rangup


kuliner ini biasanya dijadikan kuliner ringan atau boleh juga disediakan bersama sambal dan nasi. tempe yaitu kuliner yang sihat kerana mengandungi protein yang amat tinggi. sayapun tak tahu semenjak bilakah aku mulai menggemar tempe.

tempe goreng paling sedap jikalau dimakan petang-petang dan dicicah bersama dengan kicap. jom pribadi je kita layan resepi sedap dibawah.

Bahan-Bahan

  • 2 paket tempe - hiris tipis
  • 1 biji telur
  • 1 daun bawang - hiris tipis
  • ketumbar secukunya - tumbuk halus @
  • 1 cawan tepung terigu atau boleh gunakan tepung beras
  • 1/2 sudu kecil jintan elok - tumbuk halus @
  • 2 ulas bawang putih - tumbuk halus @
  • 1/4 sudu kecil teh serbuk kunyit
  • air secukupnya
  • minyak untuk menggoreng terendam
  • garam secukup rasa
Cara Penyediaan

1. tumbuk halus bawang putih bersama, ketumbar, dan jintan manis. lalu satukan semua materi diatas kecuali air.

2. gaul adunan sampai sebati dan masukan air sedikit demi sedikit. lepas tu panaskan minyak dalam kuali.

3.  bila minyak sudah panas, celupkan tempe ke dalam adunan tepung dan  goreeng sampai agak kekuningan atau sampai masak.

4. jikalau sudah masak angkat dan sediakan bersama sambal kicap untuk minum petang atau kuliner ringan di waktu senggang. 

bagaimana gampang je kan resepi tempe goreng tepung yang aku kongsikan. selamat mencuba!

Related Posts

Resepi Tempe Goreng Tepung Rangup
4/ 5
Oleh