Wednesday, August 7, 2019

Resepi Pulut Kuning Kukus Paling Mudah

Hello, jumpa lagi di Blogopsi.com hari ini aku ingin kongsikan resepi pulut kuning kukus paling gampang dan sedap. sebenarnya, sudah usang aku ingin cuba memasak sendiri pulut kuning. maklum kerana aku tidak tahu cara buat pulut kuning nih. alhasil barulah hari ini aku share kepada pembaca sekalian.

resepi ini aku sanggup dari abang ipar yang kebetulan sedang berkunjung ke rumah saya. resepi berasaskan pulut ni memang antara kegemaran sekeluarga daripada suami dan bagi aku sendiri dah usang ingin cuba membuatnya.
com hari ini aku ingin kongsikan resepi pulut kuning kukus paling gampang dan sedap Resepi Pulut Kuning Kukus Paling Mudah

Resepi Pulut Kuning Kukus Sedap

resepi pulut kuning tak susah sangat untuk dimasak, kunci utama yaitu gunakan santan pekat yang segar dan bancuh bersama garam sehingga masin dan bangun lemaknya beras pulut pula harus direndam dengan masa yang usang supaya lembut apabila dikukus.

Baca juga :



kenapa aku sebut pulut kuning kukus ni paling mudah?

sebab, cara membuatnya agak sedikit berbeza kerana sudah aku buat menurut versi aku sendiri. jom kita layan resepi pulut kuning sedap ni dan selamat mencuba :)

Bahan-Bahan

  • 1 kg beras pulut
  • 2 sudu serbuk kunyit
  • 1000 ml santan kelapa - dari sebiji kelapa
  • garam secukup rasa
  • 1 inci kunyit hidup - tumbuh dan tapis air
  • 1 helai daun pandan- disimpul
  • 1 keping asam gelugor
  • 1 camca teh minyak masak
Cara Membuatnya

1. basuh pulut hingga higienis lalu masukan kedalam bekas cukup besar selepas tu tuangkan air hingga terendam. masukan kunyit hidup bersama serbuk kunyit dan asam gelugor dan kacau rata lalu rendam pulut selama 6 jam. supaya warna kuning sekata sekali-kali gaulkan pulut tadi.

2. panaskan kukus dan toskan pulut lalu masukan kedalam loyang yang sesuai. masukan juga daun pandan supaya baunya lebih harum dan tekan supaya daun pandan tadi tenggelam.

3. sementara itu dalam bekas lain campurkan santan (900ml) bersama garam, dan minyak lalu kacau hingga rata dan tuangkan kedalam pulut tadi hingga pulut tadi terendam santan. dengan memakai api besar masak selama 30 minit.

4. selepas dimasak selama 30 minit balik-balikan tadi supaya masak sekata. sisa baki santan (100ml) tadi sudukan keatas pulut dan gaul hingga rata.

5. selesai sekali, kukus pulut tadi hingga masak atau lebih kurang 10 - 15 minit. dan kalau sudah masak bolehlah matikan api dan hidangkan bersama telur, rendang, atau gulai ayam.


Bagaimana resepi pulut kuning kukus gampang yang aku kongsikan ni, gampang je kan? okay, hingga jumpa diresepi sedap berikutnya.

Related Posts

Resepi Pulut Kuning Kukus Paling Mudah
4/ 5
Oleh