Saturday, July 6, 2019

Resepi Nasi Dagang Terengganu Paling Sedap

Hello jumpa lagi di blogopsi, apa khabar sihat ke? hari ini aku ingin berkongsi resepi nasi dagang terengganu yang mengikut aku paling sedap. lama...... tak makan nasi dagang terengganu. itulah kata-kata yang aku ucapkan hari ini.

banyak perbezaan nasi dagang terengganu dan nasi dagang kelantan, jikalau dikelantan biasanya dihidang sekali dengan telur rebus, sambal kelapa, dan hirisan timun. tiba-tiba teringin nak menyediakan nasi dagang hari ini.
 hari ini aku ingin berkongsi resepi nasi dagang terengganu yang mengikut aku paling sed Resepi Nasi Dagang Terengganu Paling Sedap

Resepi Nasi Dagang Terengganu

banyak yang menjual nasi dagang terengganu di gerai-gerai, menciptakan nasi dagang tak susah lantaran bila mahu nak berguru niscaya boleh menyediakan nasi dagang yang sedap. nasi dagang paling sedap memang disediakan bersama gulai ikan tongkol.

bila berbicara selera aku lebih suka nasi dagang terengganu daripada nasi dagang kelantan, tapi macam aku katakan. selera aku mungkin tak sama dengan anda. resepi ini sesungguhnya sudah banyak yang share di google.

Baca Juga :


resepi ini gampang dan ringkas penyediaanya lantaran ia dikukus macam menanak nasi biasa dan lalu disiram santan mentah diakhir proses memasaknya. jom kita layan resepi nasi dagang terengganu sedap dibawah.

Bahan-Bahan

  • 4 - 5 cawan beras siam basi cap Bird of Paradise
  • 3/4 sudu besar halba
  • 3 cawan santan cair
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 inci halia - mayang halus
  • 3 ulas bawang merah - mayang halus
  • sedikit garam - dicampur kedalam santan pekat
  • daun pandan
Cara Penyediaan

1. bersihkan beras hingga higienis lalu rendam dengan air sebelum dikukus, lalu tuangkan air kedalam pengukus dan masak hingga mendidih.

2. bila air sudah mendidih masukan beras kedalam pengukus dan masak hingga separuh masak lebih kurang 25 minit. angkat nasi separuh masak tadi dan masukan kedalam bekas besar lalu siramkan santan cair dan kacau rata.

3. masukan semula kedalam pengukus bersama daun pandan dan kukus kembali nasi tadi hingga masak. 

4. bila nasi sudah masak angkat dan masukan kedalam bekas besar bersama bawang merah, halba, halia, dan siramkan santan pekat lalu kacau hingga rata.

5. selesai sekali, ratakan nasi dan kemaskan nasi, bila nak hidangkan gembur-geburkan dahulu lalu ceduk dari tepi.

selanjutnya adalah gulai ikan tongkol, rasanya nasi dagang terenggganu tak lengkap tanpa gulai ni. untuk resepi gulai ikan tongkol boleh anda baca pada link tadi. bagaimana gampang sahaja kan resepi ni dan hingga jumpa diresepi sedap berikutnya.

Related Posts

Resepi Nasi Dagang Terengganu Paling Sedap
4/ 5
Oleh