Sunday, July 14, 2019

Resepi Ikan Tongkol Masak Kari Mudah

Hi apa khabar, hari ni aku nak kongsikan resepi ikan tongkol masak kari, ikan tongkol adalah ikan yang paling aku suka. resepi ni ramai orang buat untuk makan bersama nasi dagang. tapi jikalau anda mau makan bersama nasi putih pun sedap.

resepi ini adalah kegemaran keluarga dan cukup terkenal di kalangan masyarakat malaysia, sajian ikan tongkol masak kari merupakan undangan anak-anak. memang mudahlah kerja aku di dapur dikarenakan telah tahu apa yang hendak di masak.
 hari ni aku nak kongsikan resepi ikan tongkol masak kari Resepi Ikan Tongkol Masak Kari Mudah

Resepi Ikan Tongkol Masak Kari

resepi ini sangat gampang penyediaanya kerana memakai bahan-bahan yang simple saja. biasanya bila aku nak masak kari aku goreng terlebih dahulu hingga setengah masak. aku paparkan resepi ini untuk memudahkan dimasa depan.

Baca Juga :



ramai pembaca blog ini menerka aku dalah chef, aku hanyalah seorang perempuan yang berkongsi apa sahaja masakan yang pernah aku masak dirumah. aku kira berkongsi resepi apa sahaja boleh mendatangkan manfaat untuk pembaca blog ni.

jom pribadi sahaja kita layan resepi ikan tongkol masak kari yang sedap ini:

Bahan-Bahan

  • 8 keping ikan tongkol - bersihkan
  • 14 cili kacang bendi - kerat batang dan ekor
  • 6 sudu makan serbuk kari ikan
  • 1 sudu pati teh asam jawa
  • 4 sudu makan cili kisar
  • 3 biji cili merah - belah 2
  • 2 cawan santan cair
  • 2 pelepah daun kari - larutkan daunya dari tangkai
  • minyak, garam, dan gula secukupnya
Bahan Tumbuk
  • 6 biji bawang merah
  • 5 biji bawnag putih
  • 2 cm halia
Cara Penyediaan

1. mula-mula bersihkan ikan tongkol dan gaul dengan sedikit kunyit dan garam kemudian goreng hingga separuh masak

2. panaskan minyak dalam kuali kemudian tumis semua materi tumbuk hingga naik bau, selepas tu gunakan api sederhana dan masukan cili kisar. biarkan hingga pecah minyak.

3. kemudian masukan serbuk kari ikan dan bila terlalu kering tambahkan dengan sedikit air. kemudian masukan daun kari dan biarkan hingga layu dan masukan santan.

4. biarkan hingga santan mendidih dan bila sudah mendidih masukan ikan tongkol, bila kuah sudah agak pekat, tambahkan santan pekat dan biarkan mendidih.

5. simpulan sekali, masukan cili merah bersama garam, gula, dan kacang bendi dan biarkan hingga kacang bendi berubah warna. dan bila sudah masak bolehlah matikan api.

yup, bagaimana gampang sahaja kan resepi ikan tongkol masak kari yang aku kongsikan dan hingga jumpa diresepi sedap berikutnya.

rujukkan : 

Related Posts

Resepi Ikan Tongkol Masak Kari Mudah
4/ 5
Oleh