Friday, June 28, 2019

Resepi Kuih Keria Gula Melaka Lembut Dan Sedap

Salam semua pembaca setia blogopsi.com, apa khabar sihat ke? hari ini aku ingin share resepi kuih keria gula melaka. sudah usang aku tak share resepi kuih muih. aku gres pulang dari melaka untuk bercuti bantu-membantu keluarga.

seingat aku pergi ke melaka untuk melancong 4 atau 5 tahun lepas. seronok sangat bercuti ke melaka dan melaka kini benar-benar berkembang menjadi sentra sebagai sentra pelancongan. sebenarnya, sebelum aku share resepi ini di blog aku pernah jumpa banyak mitra facebook yang share resepi ini.

rupa-rupanya viral kuih keria ni sekarang, padahal dah bertahun usang aku sudah tahu kuih ni saat melancong ke melaka. untuk buat kuih ni simple-simple je lah materi nya dan sangat mudah.
 hari ini aku ingin share resepi kuih keria gula melaka Resepi Kuih Keria Gula Melaka Lembut dan Sedap

Resepi Kuih Keria Gula Melaka

aku teringat beberapa bulan lepas, aku sanggup e-mail dari seseorang yang meminta aku share resepi kuih keria gula melaka. sebenarnya, resepi ini sudah banyak yang share di cik google. tapi, tak ada salahnya aku share kembali.

kuih ni biasa disalut dengan dengan gula pasir yang dicairkan. bahwasanya aku suka kuih keria kosong, yang tak bersira atau keria togel. materi utama untuk menciptakan kuih ini yaitu keledek. jikalau tak ada keledek gunakan ubi kayu pun boleh.

kuih ni bila terlebih tepung akan tak sedap jadi kita harus pandai-pandai taruh tepung dan ada sedikit tips bila sudah taruh tepung dan diadun cuba goreng adunan keria tu sikit, bila cantik kejadianya tak perlu tambah tepung lagi.

tapi bila lepas digoreng tu lembik boleh tambah sedikit tepung lagi. nak mencuba resepi ini? jom kita layan resepi dibawah.

Bahan-Bahan

  • 700 gram kaledek kaler oren 
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula melaka - hiris
  • 1 camca besar gula pasir
  • 1/4 cawan air
  • 1 camca teh penuh baking powder - serbuk penaik
  • garam secukup rasa

Cara Penyediaan

1. kupas kulit kaleder kaler oren lalu dipotong kiub besar dan rebus kaledek tadi lalu masukan garam dan biarkan hingga empuk. toskan dan lecek hingga halus. selepas tu biarkan sekejap hingga suam.

2. gaul tepung dengan baking powder dan masukan kedalam kaledek yang telah di lecek tadi. gaul sebati hingga menjadi adunan yang lembut lalu ketepikan.

3. sediakan dulang dan bantalan dengan plastik bersih, lalu ambil sedikit adunan tadi bulat-bulatkan dan tekan sedikit semoga leper. untuk menciptakan lubang ditengahnya cucukan dengan jari selpas tu kemaskan dan taruh diatas dulang tadi.

4. panaskan minyak dalam kuali untuk menggoreng terendam dan goreng kuih keria tadi hingga keemasan. bila sudah keemasan angkat dan toskan minyak.

5. dalam kuali tadi keluarkan semua minyak dan masukan gula melaka bersama air dan gula pasir. gunakan api sederhana dan kacau hingga gula larut. biarkan memasak hingga gula berwarna pekat dan berbuih.

6. masukan kuih tadi ke dalam gula larut dan gaul hingga larut. masa ini kuih keria akan melekat-lekat tapi takpe. terus memasak hingga gula meresap ke dalam kuih keria.

7. simpulan sekali, terus memasak dengan api kecil dan bila kuih telah kering bolehlah matikan api dan angkat dan pisah-pisahkan kuih yang menempel tadi dan biarkan hingga sejuk. bila sudah sejk kuih keria siap dihidangkan.

bagaimana gampang je kan resepi kuih keria gula melaka yang aku kongsikan. bila anda sudah biasa memasak kuih ini rasanya niscaya akan lembut dan sedap. okay, hingga jumpa di resepi berikutnya.

Related Posts

Resepi Kuih Keria Gula Melaka Lembut Dan Sedap
4/ 5
Oleh