Wednesday, June 12, 2019

Resepi Kuih Kaswi Paling Sedap Dan Lembut

Hello jumpa lagi di Blogopsi.com, apa khabar sihat ke? hari ini aku nak kongsikan resepi kuih kaswi sedap dan lembut. siapa tak kenal kuih kaswi ni, memang tak kena babab! kuih kaswi atau kosui atau kasui sangat digemari oleh masyarakat Malaysia kerana rasanya ni memang tersangat sedap.

salah satu kuih tradisional ni sering menjadi pujaan orang ramai dan sering juga menjadi sajian di majlis raya, memang sedap dengan rasanya yang kenyal-kenyal dan aku suka kuih kaswi yang agak sedikit lembik kerana tak perlu risau jikalau semasa dipotong akan sedikit comot.
 hari ini aku nak kongsikan resepi kuih kaswi sedap dan lembut Resepi Kuih Kaswi Paling Sedap dan Lembut

Resepi Kuih Kaswi Sedap

kuih kaswi akan tampak manis bila bersalut dengan kelapa dan kemanisanya juga secukup rasa. kuih kaswi yaitu salah satu resepi kuih kukus atau kuih loyang yang sedap dan gampang penyediaanya. aku biasanya menyediakan kuih kaswi untuk keluarga dikala minum petang.

jom kita tengok resepi kuih kaswi yang sedap di bawah ni dan jangan lupa masak dengan hati yang tulus supaya masak jadi gampang dan sedap juga sanggup pahala.

Bahan-Bahan

  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 keping gula melaka
  • 1 cawan gula merah
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 sudu kecil kapur - bancuh dengan air
  • 7 cawan air
  • 1 helai daun pandan
  • 1 cawan tepung ubi
Bahan Lain
  • Kelapa Parut Muda
  • Sedikit Garam
Cara Penyediaan

1. masak air dengan gula melaka, daun pandan, gula merah, dan gula pasir hingga mendidih dan sedikit pekat lalu sejukan sehingga agak agak air gula sulam

2. masukan tepung gandum bersama tepung ubi yang telah disatukan kedalamnya dan kacau sebati. rasakan sedikit adunan dan bila belum manis boleh tambahkan gula pasir. selepas tu, masukan air kapur dan kacau rata dan tapis adunan ke dalam jug bermuncung.

3. panaskan periuk pengukus dan masukan loyang dan sehabis loyang panas tuang adunan kedalam loyang. dan kukus hingga masak lebih kurang 45 minit. 

4. sekali sekala, lapkan epilog pengukus atau balut epilog dengan tuala dan bila kuih sudah masak boleh buka epilog pengukus dan supaya air dipermukaan kuih cepat mengering kukus tanpa epilog seketika.

5. simpulan sekali, bila sudah kering angkat dan sejukan dan sehabis betul-betul sejuk, gres dipotong. untuk menyediakanya balut dengan kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam.

bagaimana gampang kan resepi kuih kaswi yang aku share ni dan hingga jumpa diresepi sedap berikutnya.

Related Posts

Resepi Kuih Kaswi Paling Sedap Dan Lembut
4/ 5
Oleh