Thursday, June 20, 2019

Resepi Kuih Talam/ Lapis Pandan Dan Gula Merah Sedap

Hello pembaca setia blogopsi.com salam sejahtera semuanya, hari ini aku ingin kongsikan resepi kuih talam atau lapis pandan dan gula merah. resepi ini aku pelajari dari sobat baik aku yang share via facebook.

kuih lapis atau kuih talam sangat digemari oleh masyarakat Malaysia dan biasanya kuih ini disediakan di majlis. bersama-sama kuih ni aku buat 2 hari lepas tapi aku mengambil imej sahaja dan gres sempat share hari ini.

Resepi kuih Talam/ Lapis Pandan dan Gula Merah

di masyarakat malaysia kuih ni ada yang sebut kuih talam dan ada juga sebu kuih lapis, tapi apapun namanya kuih ini ialah salah satu kegemaran aku dan keluarga. rasa puas hati jika kuih yang aku buat habis dimakan oleh keluarga.

Kuih Talam Pandan
 hari ini aku ingin kongsikan resepi kuih talam atau lapis pandan dan gula merah Resepi Kuih Talam/ Lapis Pandan dan Gula Merah Sedap


bagi peminat kuih talam pandan macam ni bolehlah mencuba resepi yang aku share dibawah ini, jom kita lihat resepinya.

Bahan Lapisan Bawah Hijau (A)

  • 2 cawan tepung beras
  • 2 cawan santan cair + sikit garam
  • 1/3 cawan tepung gandum
  • 1 sb air kapur
  • 5 cawan air pandan (10 helai daun pandan)
  • 1 cawan gula

Bahan Lapisan Atas Putih (B)

  • 3 cawan santan
  • 1/3 cawan tepung beras
  • 4 sb tepung jagung
  • sedikit garam
Cara Penyediaan


1. satukan semua materi lapisan bawah (A) kacau hingga bergentel dan tapis. dengan api sederhana masak sekejap dan kacau rata hingga gula hancur atau naik wap.

2. siapkan pola lalu sapukan minyak lalu kukus hingga masak lebih kurang 30 minit bergantung saiz bekas.

3. campurkan semua materi B dan kacau rata lalu masak dengan api sederhana hingga naik wap. lalu jika sudah masak tuangkan adonan materi B ke atas adonan materi A, dan kukus lagi hingga masak.

4. semoga menghasilkan permukaaan yang manis dan rata boleh gunakan kain sebagai epilog kukusan.

5. final sekali, jika sudah masak bolehlah angkat dan biarkan hingga benar-benar sejuk barulah boleh dipotong.

Kuih Talam Gula Merah
 hari ini aku ingin kongsikan resepi kuih talam atau lapis pandan dan gula merah Resepi Kuih Talam/ Lapis Pandan dan Gula Merah Sedap


bersama-sama cara memasak talam pandan dan talam gula merah sama sahaja yang berbeza mungkin hanya beberapa bahannya sahaja. jom kita tengok resepi dibawah ini.

Bahan Lapisan Bawah 

  • 1 cawan gula merah  
  • 1 1/2 cawan gula
  • sedikit air
  • 1 1/2 cawan tepung beras
  • 4 1/2 cawan air
  • sedikit air kapur
Cara Cara


1. masak gula putih dan gula merah bersama sedikit air lalu selepas tu sejukan

2. bancuh tepung beras dan sedikit air kapur dengan air lalu kacau hingga larut dan tapiskan kedalam periuk. selepas tu masak dengan api sederhana hingga agak pekat

3. siapakan loyang yang telah disapu minyak dan tuangkan semua materi diatas (no. 1 dan 2) tadi lalu kukus hingga masak lebih kurang 20 minit.

Bahan Lapisan Atas

  • 3 cawan santan
  • 1 cawan tepung beras
  • sedikit garam
Cara-Cara

1. satukan semua materi dan tapis. dengan api sederhana masak materi tadi hingga agak pekat.

2. final sekali, jika sudah agak pekat tuangkan perlahan-lahan memakai senduk diatas materi lapisan bawah. lalu kukus hingga msak lebih kurang 30 minit.

3. biarkan hingga sejuk lalu potong-potong.

bagaimana gampang sahaja kan resepi kuih lapis atau talam pandan dan gula merah yang aku kongsikan dan hingga jumpa diresepi sedap berikutnya.

Related Posts

Resepi Kuih Talam/ Lapis Pandan Dan Gula Merah Sedap
4/ 5
Oleh