Saturday, May 11, 2019

Resepi Kek Batik Coklat Gampang Dan Sedap

Hello jumpa lagi di blogopsi.com, apa khabar sihat ke? hari ini aku ingin kongsikan resepi kek batik coklat. kek batik ini yakni salah satu jenis kek yang dibentuk tanpa perlu memasaknya. juga bila teringin menciptakan kek ini dihentikan memakai sembarang tepung.

boleh dibilang kek ini yakni kek yang sangat unik kerana memerlukan sedikit kreativiti biar kek yang dhiasilkan ibarat mirip batik. mungkin anda sering melihat orang kongsikan kek ini di group resepi tapi akan lebih seronok  jika anda boleh membuatnya sendiri di rumah.

resepi yang aku share ini sangat simple dan semua orang boleh buat. materi yang dipakai tak banyak pun kurang 6 jam sudah boleh siap. kek ini biasanya ramai dicari saat bulan mulia tiba. biasalah masa bulan mulia traffic naik tinggi lantaran ramai orang cari kat google.
 hari ini aku ingin kongsikan resepi kek batik coklat Resepi kek Batik Coklat Praktis dan Sedap

Resepi Kek Batik

dah usang tolong-menolong aku tak buat kek ni, kek batik yakni salah satu kek kegemaran aku dan keluarga. banyak versi resepi kek ini, resepi asal memakai milo dan ada juga yang memakai telur. tapi aku tak berapa suka bila guna telur mentah.

bila anda suka kek yang rangup lebih baik jangan campurkan biskut ke dalam adonan milo yang sudah masak. tapi, tetap ikut kaedah susun biskut lapis coklat. resepi ini amat lah gampang dan bahagia untuk di ikuti dan sila ikuti resepinya di bawah ini untuk mendapat hasil ibarat diatas.

Bahan-Bahan
 hari ini aku ingin kongsikan resepi kek batik coklat Resepi kek Batik Coklat Praktis dan Sedap


  • 2 cawan milo 
  • 2 sudu besar serbuk koko
  • 1 paket biskut marie - patah dua
  • 1/2 susu pekat manis
  • 125 gram mentega/ butter
  • 1 sk esen vanilla
  • kacang almond - dipotong dan di panggang (optional)
Cara Penyediaan

1. mula-mula cairkan butter ke dalam periuk dengan memakai api sederhana hingga cair lalu masukan susu pekat bagus dan gaul sebati

2. lalu masukan serbuk kok bersama milo dan gaul sebati atau hingga tiada milo berketul-ketul. selepas tu masukan essen vanilla ke dalam adunan tadi dan gaul sebati.. padamkan api.

3.  masukan biskut yang sudah dipatahkan bersama kacang almond dan gaul hingga rata. lalu masukan adunan ke dalam loyang yang sudah di lapisi plastik. 

4. padatkan kek didalam loyang tadi dengan cara menekan pada permukaan adunan. lalu masukan adunan ke dalam peti sejuk selama kurang lebih 5 jam.

5. selesai sekali, keluarkan kek dari peti sejuk dan biarkan 30 minit lalu di potong-potong dan kek batik siap untuk dihidangkan..

Note :
bila anda suka kek batik yang lembut semasa sediakan adonan coklat, patah-patahkan biskut dulu, bagi biskut lemau sikit. jadi kek batik tu akan terasa lembut. bagaimana gampang kan resepi kek batik coklat yang aku kongsikan dan hingga jumpa diresepi sedap berikutnya.

Related Posts

Resepi Kek Batik Coklat Gampang Dan Sedap
4/ 5
Oleh