Sunday, May 19, 2019

Resepi Kuih Cucur Rino Paling Gampang Dan Sedap

Selamat pagi semua pada pengunjung setia Blogopsi.com telah 3 hari aku juga aku tidak update blog kesayangan ini. Hari ini aku ingin kongsikan resepi cucur badak, bahwasanya masakan ini bukanlah kegemaran aku tetapi bawah umur suka juga memakan ini.

cita-cita aku apa yang aku persembahkan ini sanggup menjadi anutan bagi anda untuk me4ncari idea dalam menguruskan persediaan memasak untuk keluarga tercinta.
Selamat pagi semua pada pengunjung setia Blogopsi Resepi Kuih Cucur Badak Paling Praktis dan Sedap

Resepi Cucur Badak

kebetulan hari ini aku pergi kat pasar dan melihat ada yang jual ubi kaledek jadi aku membeli beberapa. aku memikirkan resepi apa yang memakai ubi kaledek sebagai materi utama dan jadinya terjumpa resepi cucur badak.

okeylah, mari kita tengok resepi cucur rino yang menjadi kegemaran bawah umur dan jikalau anda membaca entry ini mungkin juga kuih ini menjadi kegemaran anda. supaya tidak membuang masa mari kita tengok resepi dibawah.

Bahan-Bahan

  • 1 biji kelapa parut putih
  • 100 gram udang kering - rendam dan kisar
  • 2 ulas bawang putih
  • 5 ulas bawang merah
  • 1 inci halia
  • 2 sudu makan gula
  • garam secukupnya
  • 7 tangkai lada merah
  • 2 inci kunyit hidup
  • 3 batang serai - dipotong kecil
  • minyak masak secukupnya
Bahan Doh
  • 400 gram kaledek - direbus dan lenyek
  • 4 sudu makan tepung gandum
  • minyak untuk menggoreng
  • garam secukupnya
Cara Penyediaan

a. Untuk Inti
Selamat pagi semua pada pengunjung setia Blogopsi Resepi Kuih Cucur Badak Paling Praktis dan Sedap

1. mula-mula panaskan minyak dalam kuali kemudian masukan semua materi yang sudah dikisar dan masak hingga materi tadi menggelegak

2. masukan kelapa parut putih dan kacau rata kemudian ketepikan

b. Untuk Kuih

1. mula-mula kupas kulit kaledek, potongkan kecil dan bersihkan dan rebus hingga masak lebih kurang 30 minit. selama merebus masukan garam.

2. masukan semua materi doh kecuali minyak ke dalam bekas yang sama kemudian gaul hingga rata hingga membentuk doh. lepas tu masukan tepung gandum bertahap sekiranya doh menempel dan terlalu lembik.

3. sekiranya adunan masih menempel di tangan dan tepung sudah habis jangan risau, cuci tangan dan keringkan kemudian salutkan tangan dengan sedikit tepung dan ambil sedikit doh dan bulat-bulatkan hingga membentuk bebola sebesar bola golf, masuklan inti ke dalamnya.

4. panaskan minyak dalam kuali dan goreng bebola tadi hingga maska atau warnanya keemasan. bila sudah masak angkat dan toskan. semoga dikala menggoreng tidak hangus sentiasa balik-balikan dikala menggoreng.

Note : bila anda hendak menyimpan dalam peti sejuk dalam masa yang usang boleh goreng separuh masak. bagaimana gampang je kaan resepi kuih cucur rino ni dan hingga jumpa di resepi sedap berikutnya.

Related Posts

Resepi Kuih Cucur Rino Paling Gampang Dan Sedap
4/ 5
Oleh