Monday, May 27, 2019

Resepi Cekodok Pisang Gampang Dan Sedap

Hello jumpa lagi di Blogopsi.com, hari ini aku ingin kongsikan resepi cekodok pisang yang gampang dan sedap. resepi ni amat gampang untuk disediakan dan paling sedap bila disediakan bersama ubi rebus yang dicicah dengan kelapa parut dan teh tarik.

masakan ini sangat popular di masyrakat Malaysia dan ada yang panggil cucur, ada yang panggil cekodok dan ada yang panggil jemput-jemput. walau apapun panggilan yang diberi ia ialah hidangan yang sama.
 hari ini aku ingin kongsikan resepi cekodok pisang yang gampang dan sedap Resepi Cekodok Pisang Praktis dan Sedap

Resepi Cekodok Pisang

beberapa hari lepas aku juga sudah share resepi cucur yang boleh anda baca dibawah:

aku menyediakan cengkodok atau jemput-jemput pisang ni atas seruan sahabat yang menghantar E-mail. kerana sahabat aku ialah pembaca setia blog aku yang sederhana ni. agaknya sahabat aku teringin lantaran dah usang tak makan cengkodok pisang tapi tak tahu cara resepinya.

materi utama untuk menciptakan cengkodok pisang ialah pisang emas yang masak ranum. resepi ini sangat gampang untuk disediakan dan sangat sesuai untuk dirujuk oleh belum dewasa yang masih berguru memasak.

mula-mula berguru dulu buat cucur tapi jika buat cucur yang gampang pun gagal alamat makan kat kedai ajelah... bila anda ingin dapatkan cucur yang molek dan gebu, anda perlu tambahkan baking powder ke dalam adunan dan perap sebentar sebelum di goreng. 

jom kita layan resepi cekodok pisang dibawah ;

Bahan-Bahan
  • 7 biji pisang emas
  • 3 sudu besar gula pasir
  • 1 cawan tepung gandum
  • garam secukupnya
  • minyak untuk menggoreng
Cara Penyediaan

1. mula-mula kupas kulit pisang dan hancurkan memakai garfu hingga lenyek 

2. lalu masukan gula dan garam. selepas tu masukan tepung gandum bertahap dan gaul rata, ingat jangan berlebih gandum lantaran nanti adunan menjadi keras dan tak sedap.

3. panaskan minyak dalam kuali dan bila minyak sudah panas jemput adunan kecil-kecil dan goreng adunan hingga masak memakai api sederhana. 

4. supaya adunan tak hangus balik-balikan sehingga masak rata dan bila sudah masak bolehlah angkat dan toskan.

5. tamat sekali, hidangkan bersama teh tarik atau kopi..

supaya adunan molek dan gebu letakan sedikit baking powder dan perap seketika sebelum digoreng. bagaimana gampang kan resepi cekodok pisang yang aku kongsikan dan hingga jumpa diresepi berikutnya.

Related Posts

Resepi Cekodok Pisang Gampang Dan Sedap
4/ 5
Oleh