Tuesday, October 23, 2018

Resepi Labu Kuning Masak Lemak Paling Sedap

Hi mitra Blogopsi semua, hari ini saya ingin berkongsi Resepi Labu Masak Lemak. Bercakap Pasal Labu, orang melayu mempunyai pantang larang yang menganggap makan labu boleh menjadikan masuk angin. tetapi percaya tak, Rasulullah sering memakan labu kerana labu yakni makanan yang mengandungi banyak manfaat.

saya teringat, dahulu saat saya kecil saya sering membantu ibu bapa untuk menanam labu. ada 2 macam labu yang saya tanam iaitu labu putih dan labu kuning. jikalau labu tersebut sudah masak pastilah ibu berbagi labu masak lemak ini.
 hari ini saya ingin berkongsi Resepi Labu Masak Lemak Resepi Labu Kuning Masak Lemak Paling Sedap

Resepi Labu Masak Lemak


makanan yang disediakan ia semuanya sedap, bahkan hampir semua resipi yang saya kongsikan di blog ini yakni hasil dari saya mencar ilmu cara memasak yang benar kepada beliau. terima kasih ibu berkat engkau saya boleh mencar ilmu menciptakan banyak sekali resepi dan boleh untuk bekalan saya di masa hadapan.

ibu yakni bagaikan malaikat tanpa sayap yang memberi kita kasih sayang tanpa mengharapkan ganjaran. tanpa ibu kita dihentikan hidup didunia ini alasannya cinta dan kasih sayang ibu bapa membantu kita hidup hingga dewasa. rugilah orang yang tidak menghargai jasa ibu bapa mereka dan daerah kembalinya yakni neraka.

kembali ke resepi, seperti yang sudah saya tulis diatas tadi saya mencar ilmu pelbagai macam resepi dari ibu dan resepi labu masak lemak yang saya kongsikan ini juga hasil mencar ilmu dari beliau. saya teringat masa pertama kali cuba menciptakan makanan ini 2 kali tidak pernah berjaya.

tapi sehabis saya berjaya menciptakan labu kuning masak lemak aduhaai rasanya bangga hati ini dan saya mengikut sesuai manual yang diberikan ibu memang rasanya sedap. ada seorang blogger yang berkata labu masak lemak yakni makanan ala kampung. tapi walaupun makanan kampung tapi rasanya memang sedap dan boleh menjadi pembuka selera.
 hari ini saya ingin berkongsi Resepi Labu Masak Lemak Resepi Labu Kuning Masak Lemak Paling Sedap

yang paling saya suka yakni semasa memasak ianya semerbak harum dan sangat menyelerakan baunya. jom kita layan resepinya dibawah...

Bahan-Bahan

  • 4 Ruas Labu kuning - potong kecil
  • 2 sudu besar ebi - boleh guna ikan bilis
  • 2 cawan santan pekat
  • 2 biji cili merah - hiris
  • garam secukupnya
  • 2 batang serai - dititik
  • daun kunyit - carik
  • 1 labu bawang besar - hiris
  • 1 cawan air
Bahan Tumbuk
  • 3 biji bawang merah
  • 1 cm kunyit hidup
  • lada hitam
Cara Membuat Labu Masak Lemak

1. masukan semua materi kedalam periuk kecuali santan, daun kunyit, cili merah, dan materi tumbuk. masak hingga labu menjadi lembut.

2. lalu jikalau labu sudah lembut dan air rebusan sudah mendidih masukkan santan, Daun kunyit, cili merah, dan materi tumbuk kedalam rebusan tadi. masak memakai api perlahan biar santan pekat mendidih.

3. simpulan sekali, kacau kerap biar kuah tidak berketul tapi mesti berhati-hati biar labu tidak hancur dan apabila sudah mendidih boleh tutup api dan hidangkan.

 hari ini saya ingin berkongsi Resepi Labu Masak Lemak Resepi Labu Kuning Masak Lemak Paling Sedap

jikalau resepi labu kuning masak lemak yang saya kongsikan ini bermanfaat sila kongsikan kepada rakan atau keluarga anda dan selamat mencuba!

Related Posts

Resepi Labu Kuning Masak Lemak Paling Sedap
4/ 5
Oleh