Thursday, September 13, 2018

Resepi Meatball Ikea Gampang Dan Ringkas

Hello Jumpa lagi di Blogopsi.com hari ini aku ingin berkongsi resepi meatball ikea ala swedish, sudah usang aku tidak update tapi masih ramai yang tiba melawat. terima kasih sudah melawat di blog aku yang sederhana ini aku harap semua resepi yang aku kongsikan boleh menunjukkan manfaat untuk anda.

siapa suka meatball ikea? memang sedap lah makanan satu ini bahkan ramai orang puji meatball ikea kerana kesedapanya dan saiz meatball yang besar.  sampai ada yang kata ini ialah meatball tersedap sedunia. tetapi yang menciptakan sedap dari meatball ini ialah adonan Gravy sos. apabila anda anda belum pernah makan, pergilah rasa...
com hari ini aku ingin berkongsi resepi meatball ikea ala swedish Resepi Meatball ikea Praktis dan Ringkas

apabila sudah rasa sekali mesti mitra terus malam-malam mimpi meatball ikea hihihihi, resepi ini mula popular di Masyarakat Malaysia saat ada orang yang share gambar di FB dan selepas itu ramai orang menciptakan meatball ikea ini dan viral.

tetapi, banyak kontrovesi betul food court ikea. ada yang kata beliau tidak ada kelulusan JAKIM dan ad yang kata tidak halal dan ada jugak yang kata meatball ini guna daging kuda. tapi hingga artikel ini aku tulis tetap ramai sahaja pergi makan ke sana.

sebenarnya, aku tidak merancang pribadi buat meatball ikea ini, kelmarin nafsu makan aku menurun kerana bosan memandangkan dan makan nasi lauk.. nasi lauk.. mee.. bihun.. ayam.. boring sangat setiap hari tidak pernah bertukar menu.

aku cuba buka FB dan tidak sengaja tengok mitra FB sharing resepi Meatball Ikea dan sudah aku putuskan hari itu aku ingin buat makanan ini sahaja, dari gambarnya sahaja aku sudah tahu niscaya lah rasanya sedap dan hati ini sudah tidak sabar ingin segera mencubanya..

mungkin anda boleh cuba jugak resepi meatball lain menyerupai bakso yang boleh anda tengok kat SINI. apabila anda sekali kala bosan makan nasi maka resepi meatballs ala ikea boleh anda cuba, jom kita layan resepinya dibawah...
com hari ini aku ingin berkongsi resepi meatball ikea ala swedish Resepi Meatball ikea Praktis dan Ringkas

Bahan-Bahan 

  • 1 Packet Meatball 
  • 4 kentang goreng - potong bentuk wedges
  • sedikit garam
  • serbuk lada hitam
Cara-Cara

1. goreng meatballs tanpa minyak pada non-stick pan memakai api sederhana, selalu balik-balikkan supaya tidak hangus. apabila sudah masak ketepikan sekejap.

2. sementara itu didihkan air kemudian rebus kentang hingga empuk dan masukkan sedikit garam. angkat dan toskan

3. letakkan serbuk lada hitam dan sedikit garam kemudian goreng hingga kekuningan.

Bahan Sauce Gravy
  • 3 sudu sos tomato
  • 3 sudu sos tiram
  • 2 sudu serbuk lada hitam
  • 2 sudu butter
  • 2 biji tomato - didadu kecil
  • 2 sudu kicap manis
  • 1 1/2 sudu tepung gandum
  • 1 1/2 cawan air sejuk
  • 1 sudu gula
  • 1 kiub pati ayam
  • 100 ml susu cair
  • 1 biji bawang besar kuning - didadu kecil
  • serbuk beef gravy segera
Cara Penyediaan

1. cairkan mentega atau butter dengan api perlahan kemudian tumis bawang besar kuning hingga layu kecoklatan. lepas itu masukkan tepung gandum dan kacau sekejap hingga warna menjadi sedikit coklat. masukkan tomato dan biarkan higga ianya layu.

2. masukkan sos tiram, sos tomato, serbuk lada hitam, air sejuk, susu cair, kicap manis, beef gravy, gula dan kiub pati ayam. kacau hingga rata dan biarkan hingga mendidih..

3. terus kacau supaya ianya tidak berketul dan apabila ianya tawar boleh perasakan dengan sedikit garam. apabila kuah terlalu cair tambahkan tepung jagung dan apabila terlalu pekat tambahkan air secukupnya, kacau hingga sebati.

4. simpulan sekali, tutup api dan blender gravy tadi hingga halus. tuang kembali gravy tadi kedalam periuk dan didihkan sekejap. kacau sentiasa dan apbila sudah mendidih bolehlah matikan api.
com hari ini aku ingin berkongsi resepi meatball ikea ala swedish Resepi Meatball ikea Praktis dan Ringkas

5. angkat dan tuang atas meatball..

apabila anda ingin lebih anggun dan sedpa boleh letakkan jem blueberry atau strawberry dan lepas itu sila jemput makan, apabila anda sudah rasa sekali niscaya nak lagi dan apabila resepi ini bermanfaat sila share kepada mitra atau keluarga anda, selamat mencuba!

Related Posts

Resepi Meatball Ikea Gampang Dan Ringkas
4/ 5
Oleh