Sunday, April 22, 2018

Resepi Kuih Sagun Bakar Paling Sedap Dan Mudah

Resepi Sagun Bakar - Salam sejahtera semua, hari ini sangat menyeronokkan, tahu kenapa? sebab saya dapat hadiah komputer riba baru dari suami. memang dah lama sebenarnya saya ingin menggantikan komputer riba yang saya punya ini

komputer riba saya dahulu tuh bateri sudah rosak jadi komputer saya tak boleh menyala lebih dari 30minit. apalagi butang shift dan beberapa nombor pada keyboard sudah hilang .. hihihi.. alhamdulilah suami bulan ini ada sedikit rezeki jadi lah beliau membelikan saya komputer riba.

oke, kembali ke resepi.. entry ini ialah berterusan dari entry mengenai kuih dan beberapa hari lepas aku sudah berkogsi resepi kuih seri muka pandan. hari ini aku ingin berkongsi resepi kuih sagon bakar.. rasanya sangat sedap apabila aku sekali makan mesti nak lagi..hehhe.. 

kuih ini ialah salah satu antara kegemaran aku dan suami pada masa kecik-kecik dahulu.. aku teringat dahulu kuih ni dibungkus dalam plastik kecil panjang menyerupai straw dan harganya 5 sen.
 entry ini ialah berterusan dari entry mengenai kuih dan beberapa hari lepas aku sudah b Resepi Kuih Sagun Bakar Paling Sedap dan Mudah

Resepi Kuih Sagun


sebenarnya saya memang sudah lama sangat tak membuat kuih ini, alkisahnya semalam saya berbual dengan suami mengenai zaman kita masa kecik-kecik dahulu..beliau cakap ingin sekali kembali ke masa kecil di mana dia tak perlu payah bekerja dan kalau butuh duit minta je pada mak dia ... suami aku cakap dahulu dia kerap makan sagun alasannya itulah jajan dia pada masa dahulu.. hahahaha ada-ada sahaja suami saya ini ..

memanglah, kini kita sudah dewasa jadi keperluan apapun mesti kita dipenuhi sendiri dengan cara bekerja. dari semua kuih yang pernah aku cuva buat kuih sagun ini ialah salah satu yang palingsaya suka alasannya dianya tak perlu payah kumpul materi banyak.
 entry ini ialah berterusan dari entry mengenai kuih dan beberapa hari lepas aku sudah b Resepi Kuih Sagun Bakar Paling Sedap dan Mudah
Acuan yang aku Guna

apabila aku fikir mungkin bawah umur zaman kini sudah tak kenal apa itu sagun. jadi inilah waktu yang sempurna buat anda cuba semoga anak anda boleh tahu apa itu sagun. jom kita layan resepinya dibawah..

Bahan-Bahan
  • 2 cawan tepung beras
  • 1 cawan tepung pulut
  • 1 1/2 cawan gula pasir
  • 200 gm mentega - cairkan
  • 2 biji telur 
  • 350 gm kelapa parut
  • 150 ml santan pekat
  • secubit garam
Cara Membuatnya 

#1. mula goreng kelapa parut tadi tanpa minyak sampai perang lalu ketepikan sekejap. lalu satukan tepung beras dan tepung pulut dan goreng tanpa minyak sampai ringan dan ketepikan.

#2. pada bekas yang sesuai campurkan mentega, gula, dan garam lalu kacau hinggga rata. selepas itu masukkan telur dan kamu lagi sampai sebati.
 entry ini ialah berterusan dari entry mengenai kuih dan beberapa hari lepas aku sudah b Resepi Kuih Sagun Bakar Paling Sedap dan Mudah

#3. masukkan kelapa parut dan tepung yang sudah digoreng tanpa minyak tadi kedalam gabungan mentega dan kacau sampai rata. masukkan santan dan kacau lagi sampai rata.

#4. simpulan sekali, siapkan teladan dan tuangkan semua adunan kuih tadi kedalam beberapa acuan. selepas tu bakar pada panggangan bersuhu 150"C selama lebih kurang 30 minit. angkat dan sejukkan lalu keluarkan dari acuan.
 entry ini ialah berterusan dari entry mengenai kuih dan beberapa hari lepas aku sudah b Resepi Kuih Sagun Bakar Paling Sedap dan Mudah

memang kuih ini biasanya dibentuk dengan cara memasukkan bahan-bahan tadi kedalam pengisar kering lalu kisar bergairah dan siap. tetapi aku ingin cuba berkreativiti dengan cara dibakar..apabila resepi ini bermanfaat sila share kepada mitra atau keluarga anda, selamat mencuba.

Related Posts

Resepi Kuih Sagun Bakar Paling Sedap Dan Mudah
4/ 5
Oleh