Thursday, November 8, 2018

Resepi Tuna Roll Mat Gebu +++++

Resepi Tuna Roll Mat Gebu - rasanya dah usang aku tidak kongsikan resepi di blog ini kerana mesti menemani suami ke Indonesia. beberapa hari sebelum aku dan suami pergi ke Indonesia. ada kerabat dari suami tiba ke rumah kami bahawa saudara suami aku di Indonesia ada yang sakit. jadi kami esoknya mesti pergi ke Indonesia.

selepas pulang dari indonesia, aku berjalan ke group resepi yang aku ikuti dan ada mitra yang kongsikan Resepi Tuna Roll. thank 's for Rita yang sudi kongsikan resepi ini di Goup. aku pun terus menyediakan bahan-bahanya.
 rasanya dah usang aku tidak kongsikan resepi di blog ini kerana Resepi Tuna Roll Mat Gebu +++++

Resepi Tuna Roll Mat Gebu

masa terbaik kalau untuk menyediakan Tuna Roll ialah dikala anda bepergian sebagai bekal makanan atau kalau ada tetamu. aku teringat dikala kerabat dari Suami tiba ke rumah kami aku hanya sediakan makanan yang tidak istimewa.

sekiranya aku tahu resepi ini sebelum saudara dari suami aku datang. niscaya aku menentukan untuk menyediakan resepi ini. tuna roll ini betul betul sedap, rasanya puas hati kerana berjaya menciptakan makanan ini dan yang paling aku suka ialah semasa dibakar berbau harum semerbak.

anda rugi kalau tak cuba untuk membuatnya alasannya bukan susah sangat pun untuk membuatnya. bahan-bahan pun gampang nak cari memang sedap sangat roti ini. jom kita layan resepinya dibawah.

Bahan-Bahan Doh

  • 250 gram tepung Roti High Protein
  • 10 gram susu tepung
  • 125 ml air suam kuku
  • 20 gram mentega 
  • 50 gram gula kaster
  • 30 gram telur - pecahkan 1 biji, kacau sekejap dan timbang
  • 6 gram yis segera kijang
  • 1/2 sudu teh garam halus
  • 1/4 sudu teh bread softerner
  • 1/4 sudu teh bread improver - guna vegetable shortening

Bahan-Bahan Inti Tuna
  • 2 1/2 camca besar mayonaise
  • 1 camca besar butter - dicairkan
  • 1 tin tuna - toskan semoga kering lalu lecek hancur
  • daun bawang - hiris halus dan asingkan sedikit untuk hiasan
  • 1 biji bawang besar - dadu kecil
  • parutan keju cheddar - guna mozarella
  • 1/2 sudu teh coarse black pepper

Cara Membuatnya
 rasanya dah usang aku tidak kongsikan resepi di blog ini kerana Resepi Tuna Roll Mat Gebu +++++

A. Untuk Doh

1. larutkan yis dalam air suam, biar berbuih. lalu satukan semua materi kecuali butter dan masukan bancuhan yis lepas tu gaul rata hingga menjadi doh.

2. tambah butter dan terus menguli hingga menerima doh yang kenyal dan anjal (lebih kurang 20 minit) bulat-bulatkan doh lalu letak dalam bekas dan balut dengan plastik bersih, biarkan hingga naik selama lebih kyurang 45 minit.

B. Untuk Inti Tuna

1. siapakan bekas lalu masukan dan campurkan semua materi kecuali butter lalu kacau rata dan ketepikan. keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara dan semoga doh tidak menempel pada meja kerja taburkan sedikit tepung. canai menjadi 4 persegi.

2. sapukan butter cair ke permukaan doh tadi dan tuangkan tuna lalu ratakan. tabur juga parutan keju (sisakan sedikity untuk ditabur nanti) tinggalkan sedikit ruang di hujung doh.

3. gulung menyerupai swissroll lalu ketatkan, kemaskan gulungan doh kanan dan kiri. lalu kerat kepada 10 bahagian sama besar. siapkan paper cup bersaiz 4 Inci lalu susun diatasnya. tekan semoga rata dan buat hingga siap.

4. perap selama lebih kurang 45 minit atau hingga kembang. sapukan telur (baki dari 30 gram tadi) lalu taburkan daun bawang atau daun kuchai, lada hitam dan keju cheddar.

5. simpulan sekali, bakar dalam panggangan pada suhu 190" Celcius selama lebih kurang 30 minit atau hingga perang keemasan. angkat dan sejukkan

Resepi Tuna Roll ini juga boleh untuk bekal dikala anda pergi melancong bersama keluarga dan hingga jumpa di resepi sedap selanjutnya.

Related Posts

Resepi Tuna Roll Mat Gebu +++++
4/ 5
Oleh