Wednesday, October 31, 2018

Resepi Kek Minyak Warna-Warni Sukatan Cawan

Sudah 1 ahad lepas aku tidak menulis di blog kesayangan ini, sudah satu ahad lebih aku tidak menulis di blog kesayangan ini. bukan kerana apa, tapi memang ada mood aku hilang untuk terus menulis sepanjang 1 ahad ini. hari ini aku ingin berkongsi resepi kek minyak warna warni yang sangat gebu.

jika berbicara kek niscaya aku sambil membayangkan rasa yang gebu di pengecap dan sambil telan air liur. saya sebetulnya sudah banyak kongsikan resepi kek, contoh: resepi kek red velvet ada juga resepi kek batik. jika anda ingin kek yang berbeza boleh cuba resepi kek pisang.
 ahad lepas aku tidak menulis di blog kesayangan ini Resepi Kek Minyak Warna-Warni Sukatan Cawan

Resepi Kek Minyak


Resepi kek minyak yang aku kongsikan ini menggunakan sukatan cawan jadi anda tidak perlu payah menggunakan sukatan gram. saya sendiri biasanya menyediakan kek ini bersama teh tarik untuk minum petang dan rasanya memang lembut.

aku dan keluarga memang penggemar kek dan anak aku sangat menggemari kek minyak dibandingkan aku dan suami. mungkin kerana corak warnanya yang cantik. sebelum aku berakal menciptakan kek sendiri aku selalu membeli di kedai-kedai.

tapi tidak ada rasa gembira jika membeli kek walaupun kek tersebut rasanya sangat sedap. bagi aku lebih baik rasa kuliner yang aku makan biasa sahaja tetapi kuliner tersebut dibentuk dengan keringat sendiri.

aku sendiri tidak tahu sejak kapan kek minyak ini mula popular di malaysia. tapi dari kawan aku di group resepi facebook pernah berkata "resepi ini mula tersebar luas kat facebook terutamanya group kuliner dan kini kek minyak telah menjadi satu fenomena yang dibincangkan pelbagai orang di group masakan.

berbalik ke resepi ini, memang sangat gebu dan moist. terus terperinci telah usang aku teringin menciptakan kek minyak selepas terpandang kek hang disediakan di group. tapi barulah hari ini aku boleh kongsikan. jom kita layan resepinya dibawah

Bahan-Bahan

  • 5 biji telur
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan susu pekat
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1 cawan minyak jagung
  • 1 sk baking powder
  • 1 sudu besar ovalette
  • 1/2 cawan gula kastor
  • sedikit pewarna aku guna merah jambu, hijau, kuning
  • sedikit perisa ikut suka - aku guna perasa nenas
Cara Membuat Kek Minyak

 ahad lepas aku tidak menulis di blog kesayangan ini Resepi Kek Minyak Warna-Warni Sukatan Cawan

1. panaskan panggangan pada suhu 170" C kemudian ayam tepung gandum bersama baking powder dan ketepikan. siapkan loyang dan lenserkan butter diatasnya. lepas tu alaskan dengan baking papper.

2. pukul gula bersama telur dan ovalatte sampai kembang, masukkan esen vanilla dan susu pekat. pukul lagi sekejap. masukkan perisa mengikut yang anda suka dan minyak jagung. dan gaul adunan sampai rata.

3. masukkan tepung gandum yang sudah diayak dan gaul lagi sampai rata. bahagikan adunan kepada 3 warna. tuangkan adunan kedalam loyang dan corak warna mengikut kreativiti masing-masing.

4. simpulan sekali, bakar adunan ke kedalam panggangan selama 50 minit atau sampai masak. jika sudah maska angkat dan sejukkan. potong-potong dan hidangkan.

biasanya aku makan kek minyak ini dikala masih panas-panas kerana sudah tidak sabar menunggu ianya sejuk. tapi memang lebih sedap jika ianya dimakan sejuk-sejuk dengan disimpan terlebih dahulu dalam peti ais selama beberapa jam.

Related Posts

Resepi Kek Minyak Warna-Warni Sukatan Cawan
4/ 5
Oleh