Friday, November 16, 2018

Resepi Kek Red Velvet Secret Recipe

Hello mitra Blogopsi semua apa khabar hari ini aku ingin kongsikan Resepi Kek Red Velvet Secret Recipe. sudah usang aku tidak buat si Baldu Merah ini biasanya aku lebih sukakan kek yang lebih ringan dan lebih gebu, macam..

teringat dulu aku membeli kek Red Velvet di Bangsar Shopping Mall dengan harga RM102 sebiji rasanya sayang untuk mubazirkan wang. tetapi yang paling aku suka kek ini sangat gebu dan sedap bila dimakan sewaktu masih sejuk.
Hello mitra Blogopsi semua apa khabar hari ini aku ingin kongsikan  Resepi Kek Red Velvet Secret Recipe

Resepi Kek Red Velvet

sebelum boleh menyediakan kek ini sendiri aku mesti pening kepala nak buat kek jika hari jadi anak tiba. jadi setiap hari jadi anak datang aku membeli di Bangsar Shopping Mall. 

aku dan keluarga memang peminat kek, berbeza dengan aku suami dan anak aku lebih gemarkan kek yang sedikit padat dan berat. jadi aku perlu menyediakan kek yang sedikit berbeza macam Cream Chese Frosting.

setiap pagi suami aku akan kedapur, buka peti ais dan terus makan kek. dia akan makan setiap kali ke dapur sampai kek habis. begitulah kegemaran kami kepada kek yang berwarna merah ini. jom kita layan resepi kek red velvet dibawah 

Bahan-Bahan
  • 1/2 cawan shortening
  • 1 1/2 cawan gula putih
  • 2 biji telur
  • 2 sudu besar koko
  • 4 sudu besar pewarna makanan merah
  • 1 sudu teh garam
  • 1 sudu teh ekstrak vanila
  • 1 cawan buttermilk
  • 2 1/2 cawan all-purpose flour
  • 1 1/2 sudu teh baking soda
  • 1 sudu suling cuka putih
Icing
  • 1 cawan susu
  • 5 sudu all-purpose flour
  • 1 cawan gula putih
  • 1 cawan butter, suhu bilik
  • 1 sudu teh ekstrak vanila Tambah semua bahan-bahan ke dalam senarai
Cara Penyediaan
Hello mitra Blogopsi semua apa khabar hari ini aku ingin kongsikan  Resepi Kek Red Velvet Secret Recipe

1. Panaskan panggangan kepada 350 darjah F (175 darjah C). Grease dua kuali bundar 9 inci.

2. Pukul shortening dan 1 1/2 cawan gula sehingga sangat ringan dan gebu. Masukkan telur dan pukul sebati.

3. Membuat pes koko dan pewarna kuliner merah; menambah adonan lumat. Campurkan garam, 1 sudu teh vanila dan susu mentega bersama-sama. Masukkan tepung ke dalam adunan, berselang-seli dengan adonan susu mentega, pergaulan hanya sehingga diperbadankan. Campurkan soda dan cuka dan perlahan-lahan kali ganda ke dalam adunan kek. Tidak memukul atau kacau adunan selepas hal ini.

4. Tuangkan adunan ke dalam kuali disediakan. Bakar dalam panggangan yang bersuhu sehingga penguji dimasukkan ke dalam kek keluar bersih, kira-kira 30 minit. kek sejuk sepenuhnya di atas rak dawai.

5. Membuat Icing: Cook 5 sudu tepung dan susu dengan api perlahan sampai pekat, kacau sentiasa. Biarkan sejuk sepenuhnya! Walaupun adonan penyejukan, pukul 1 cawan gula, mentega, dan 1 sudu teh vanila sehingga kembang. Tambah adonan tepung sejuk dan pukul sehingga frosting ialah konsisten berbagi yang baik. lapisan kek Frost apabila benar-benar sejuk.

bagaimana gampang sahaja kan resepi kek red velvet ini selamat mencuba...

Related Posts

Resepi Kek Red Velvet Secret Recipe
4/ 5
Oleh