Friday, June 1, 2018

Resepi Nasi Tomato Sangat Sedap Dan Simple

Salam sejahtera dan selamat berpuasa semua, terima kasih sudah sudi melawat ke blogopsi.com, hari ini aku ingin berkongsi resepi nasi tomato yang sangat sedap. biasanya ramai masyarakat Malaysia menyediakan bersama Ayam masak merah.

ibarat biasa aku sibuk dengan tugasan seharian tetapi akan tetap luangkan masa memasak untuk hidangan keluarga tersayang. juga di add dengan aku berpuasa risikonya blog ini tak pernah update selama beberapa ahad walaupun ada masa lapang aku hanya guna untuk rehat selama bulan ramadhan ini.
Salam sejahtera dan selamat berpuasa semua Resepi Nasi Tomato Sangat Sedap dan Simple

Resepi Nasi Tomato


resepi ini aku dapatkan dari Ibonda mertua dan masakan ini memang sudah menjadi kegemaran masyarakat malaysia. biasanya Nasi Tomato di hidangkan untuk santapan hari raya dan berbuka puasa. apabila anda belum ada idea untuk berbuka puasa nanti boleh lah ikut resepi ini.

yang paling aku suka dari resepi ini ialah walaupun materi yang ia guna agak banyak tetapi menyediakan nasi ini sangat mudah, resepi yang aku sediakan ini tak berapa ciamik alasannya ialah aku hanya guna beras biasa.

apabila anda ingin lebih bagus boleh guna beras yang bagus macam beras basmathi, ini ialah salah satu hidangan berbuka puasa kami sekeluarga dan beberapa hari lepas aku menyediakan nasi tomato. sesungguhnya aku sudah kongsikan beberapa resipi nasi yang boleh anda cuba dibawah..
Salam sejahtera dan selamat berpuasa semua Resepi Nasi Tomato Sangat Sedap dan Simple

jom kita layan resepinya dibawah..

Bahan-Bahan

  • 4 - 5 cawan beras - basuh higienis dan toskan
  • 1/2 cawan susu cair
  • 5 cawan air
  • 2 sudu besar minyak sapi
  • 4 biji tomato - cincang
  • 4 sudu besar minyak masak
  • 1/2 cawan sos tomato
  • garam secukup rasa
  • 2 helai daun pandan - simpul
Bahan Tumis
  • 2 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga
  • 1 inci kulit kayu manis
  • 3 ulas bawang putih - hiris
  • 4 ulas bawang merah - hiris
  • 1 labu bawang besar - cincang
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 2 batang serai - ketuk
Cara Membuat Nasi Tomato

#1. panaskan minyak sapi bersama minyak masak dalam kuali lalu tumis materi rempah sampai naik bacin dan kekuningan. selepas itu masukkan materi yang di hiris dan kacau sampai wangi.

#2. masukkan beras dan kacau rata memakai api kecil, kacau selama lebih kurang 2 minit. lalu masukkan susu cair, tomato, sos tomato, dan pandan yang di simpul, air, dan garam secukup rasa. biarkan sampai mendidih dan alihkan ke dalam rice cooker.

#3. final sekali, masak ibarat biasa dan apabila nasi sudah kering kacau rata tetapi jangan sampa hancur, hidangkan bersama ayam maska merah atau acar timun.
Salam sejahtera dan selamat berpuasa semua Resepi Nasi Tomato Sangat Sedap dan Simple

memang sedap lah resepi nasi tomato ini, apabila resepi ini bermanfaat sila share kepada mitra atau keluarga anda, selamat mencuba.

Related Posts

Resepi Nasi Tomato Sangat Sedap Dan Simple
4/ 5
Oleh