Thursday, May 24, 2018

Resepi Mee Rebus Paling Sedap Cubalah

Resepi Mee Rebus ini bergotong-royong sudah usang aku nak share kat blog, tetapi kerana aku mendapati resipi ini belum tepat kesedapan nya, jadi aku menentukan untuk menangguhkan terlebih dahulu dan share resepi lain saja.

oh iya macam mana puasa anda kelmarin? aku harap puasa kita semua menerima pahala yang banyak. selepas kita berpuasa 1 bulan penuh aku memang sudah jarang kongsikan resepi di blog ini. alhamdulillah hari ini mood baik aku tiba dan aku cuba memberanikan diri untuk cuba share resepi mee rebus.
Resepi Mee Rebus ini bergotong-royong sudah usang aku nak share kat blog Resepi Mee Rebus Paling Sedap Cubalah

Resepi Mee Rebus


apabila aku ingat, aku sudah banyak kongsikan resepi mee dan anda boleh baca dibawah..

rahsia kesedapan kemanisan dan kepekatan mee rebus ini terletak pada ubi kaledek yang direbus dan aku beberapa kalai menyediakan mee rebus sebagai sajian berbuka puasa. walaupun Ramadan sudah lewat rasanya aku ingin setiap hari yaitu bulan ramadhan. kerana alhamdulillah my family diberikan rezeki yang amat banyak apabila bulan ramadhan.

resepi ini ringkas je dan sangat sesuai untuk anda yang tak punya masa lebih untuk di dapur atau kerana terkejar-kejar masak sarapan untuk belum dewasa yang nak ke sekolah. terkadang suami aku juga membawa mee rebus ini kat office.. hehehe
Resepi Mee Rebus ini bergotong-royong sudah usang aku nak share kat blog Resepi Mee Rebus Paling Sedap Cubalah

anda mesti cuba resepi ini, jom kita layan resepinya dibawah..

Bahan-Bahan
  • 1 kg mee kuning
  • 4 biji limau kasturi - belah 2
  • 4 biji telur rebus - kupas dan belah 2
  • 150 gm taugeh - buang ekor
  • 2 keping tauhu - goreng dan hiris nipis
  • 1 pokok daun sup - hiris
  • 1 pokok daun bawang - hiris
  • 2 biji cili hijau - hiris
  • 1 biji cili merah - hiris
  • bawang goreng secukupnya
  • Kuah mee rebus ##
Bahan Kuah Mee Rebus
  • 500 gm kaledek
  • 500 gm daging lembu
  • 1 biji tomato - belah 4
  • 1/3 cawan kacang tanah - goreng tanpa minayk dan kisar halus
  • 2 camca besar rempah kari daging
  • 2 1/2 camca tauco - tumbuk lumat
  • 1 cm lengkuas - dititik
  • 2 sudu besar udang kering - opsyenal
  • 5 biji bawang merah #
  • 3 ulas bawang putih #
  • 1cm halia # (tanda # tumbuk halus)
  • 1/4 cawan minyak masak
  • garam dan gula secukup rasa
  • 5 cawan air
Cara Membuat Mee Rebus

A. Untuk Kuah

#1. mula hiris nipis daging lembu lalu rebus sampai lembut dan kaledek juga direbus sampai lembut dan kisar halus.

#2. sementara itu panaskan minyak dalam kuali, tumis materi tumbuk halus sampai naik anyir dan  masukkan rempah kari daging dan taucho, selepas itu kacau sampai rata.

#3. masukkan daging (apabila daging rebus masukkan sekali air rebusanya) juga air, keldek, lengkuas lalu masak memakai api perlahan selama lebih kurang 20 minit.

#4. masukkan kacang tanah yang sudah dikisar halus tadi bersama tomato dan perasakan dengan gula dan garam secukup rasa. tamat sekali, masak sampai kuah menjadi pekat.

Cara Menyediakan Mee Rebus

#1. celur taugeh dan mee mengikut kuantiti yang diharapkan dan letakkan dalam bekas yang sesuai. selepas itu kacau kuah dan tuangkan diatas mee.

#2. lalu letak telur rebus, tauhu, cili hijau dan merah, hirisan daun bawang, bawang goreng dan terakhir sedikit air perasan jus limau kasturi.
Resepi Mee Rebus ini bergotong-royong sudah usang aku nak share kat blog Resepi Mee Rebus Paling Sedap Cubalah

gampang dan ringkas sahaja kan resepi mee rebus ni, apabila resepi bermanfaat sila share kepada mitra atau keluarga anda, selamat mencuba.

Related Posts

Resepi Mee Rebus Paling Sedap Cubalah
4/ 5
Oleh