Saturday, June 9, 2018

Resepi Spaghetti Bolognese Paling Sedap

Assalamualikum salam sejahtera semua hari ini aku ingin berkongsi resepi spaghetti bologonese yang sangat sedap. semua orang tahu spaghetti ialah kuliner dari Itali yang sudah sangat popular di seluruh dunia termasuk juga di Malaysia.

teriknya cuaca hari ini aku harap tidak mengganggu puasa anda alasannya ialah apapun atas nikmat yang allah beri mudah-mudahan tidak membawa mudharat buat kita. rasanya sudah berminggu-minggu aku tak update blog ini kerana awal puasa aku masih sibuk bekerja dan ibarat biasa menyediakan kuliner untuk keluarga.
Assalamualikum salam sejahtera semua hari ini aku ingin berkongsi resepi spaghetti bologo Resepi Spaghetti Bolognese Paling Sedap

Resepi Spaghetti Bolognese


tetapi, hari ini aku sangat rindu dengan blog ini dan saya sempat terkejut melihat jumlah pengunjung blog ini yang sangat meningkat di bulan puasa. mungkin banyak orang yang cari resipi untuk hidangan sahur dan berbuka puasa.

kembali ke resepi, usang sudah aku tak masak spaghetti dan apabila aku ingat last makan spaghetti ialah pada bulan ampunan tahun lepas itupun makan time aku melawat ke rumah rakan. aku ialah peminat spaghetti dan tampaknya belum dewasa aku juga suka.

resepi yang aku kongsikan ini agak fleksibel alasannya ialah anda tak mesti harus ikuti cara satu persatu pun tetap menjadi. yang paling penting ialah bahan-bahan yang anda gunakan mesti ada tomato, italian herbs, sosej yang dipotong kecil atau boleh guna daging kisar.

rancangan aku menciptakan spaghetti bologonese ini ialah buat hidangan berbuka puasa, jadi apabila anda tak tahu resepi apa yang mesti anda sediakan untuk berbuka puasa nanti boleh ikut resepi ini, jom kita layan resepinya dibawah..

sumber : enyabdullah.com

Bahan-Bahan

  • 500 gm spaghetti - direbus al dente dan simpan air rebusan, ketepikan sekejap
  • 700 gm daging kisar atau boleh guna sosej
  • 6 ulas bawang putih - cincang
  • 6 biji tomato - 3 biji di potong dadu dan 3 biji di kisar
  • 2 sudu besar Mc Cormick Italian Herbs 
  • 3 sudu besar daun parsley di cincang
  • 1 bawang besar - potong dadu dan asingkan 2 sudu untuk tumis
  • 1 tin tomato puree
  • lada benggala hijau
  • 1/2 cawan parmesan cheese - di parut
  • 1/3 cawan minyak zaitun
  • garam dan gula secukup rasa
Cara Membuat Spaghetti Bolognese

1. panaskan minyak dalam kuali kemudian tumis 2 sudu bawang besar yang di potong dadu dan bawang putih cincang tadi. selepas itu masukkan daging kisar dan maska sampai daging garing sambil kacau sekali sekala.
Assalamualikum salam sejahtera semua hari ini aku ingin berkongsi resepi spaghetti bologo Resepi Spaghetti Bolognese Paling Sedap

2. kemudian masukkan italian herbs dan masak sekejap. masukkan tomato yang sudah dipotong dadu tadi dan masukan sampai tomato hancur, selepas itu masukkan tomato puree dalam tin dan tomato yang dikisar. masukkan gula dan garam secukupnya dan biarkan sampai mendidih.
Assalamualikum salam sejahtera semua hari ini aku ingin berkongsi resepi spaghetti bologo Resepi Spaghetti Bolognese Paling Sedap

3. apabila kuah terlalu pekat boleh tuangkan sedikit air rebusan spaghetti ke dalam kuah, biarkan selama 30 minit supaya kuah mereneh dengan api sederhana, kuah yang anggun ialah yang berwarna kemerahan.

4. simpulan sekali, apabila kuah sudah agak pekat masukan permesan cheese, parsley, fresh milk, lada benggala, dan lebihan bawang besar yang dipotong dadu tadi. dan masak sampai semua materi masak.

5. masukkan spaghetti yang sudah di rebus diatas pinggan kemudian tuangkan kuah diatas spaghetti dan siap untuk dihidangkan.
Assalamualikum salam sejahtera semua hari ini aku ingin berkongsi resepi spaghetti bologo Resepi Spaghetti Bolognese Paling Sedap

resepi spagehetti bolognese ini sangat gampang dan siapaun boleh buat, apabila resepi ini bermanfaat sila share kepada rakan atau keluarga anda, selamat mencuba.

Related Posts

Resepi Spaghetti Bolognese Paling Sedap
4/ 5
Oleh