Thursday, November 5, 2020

Resepi Asam Pedas Ikan Kembung Mudah

selamat berjumpa kembali di blog aku blogopsi.com yang sederhana ini, hari ini aku nak kongsikan resepi asam pedas ikan kembung. masakan ikan kembong yaitu masakan kegemaran aku dan keluarga dan boleh dikatakan masakan kesukaan bangsa johor.

rasa ikan kembung memang sedap dan boleh dibentuk apa pun mengikut selera, belum usang ini aku sudah share macam-macam resepi ikan yang boleh anda baca dibawah ini.

ada yang tanya ikan kembong dengan ikan mabong sama tak? memang betul jika sekali tengok akan nampak sama sahaja. tetapi, ikan mabong badanya lebih lebar sedikit dan ikan kembong badanya besar dan panjang.
selamat berjumpa kembali di blog aku blogopsi Resepi Asam Pedas Ikan Kembung Mudah

Resepi Asam Pedas Ikan Kembong

jika ekspresi dominan tengkujuh ikan sangat mahal kerana memang tidak ekspresi dominan ikan. jadi, saya saya mengurangkan memasak ikan dan menggantikannya dengan ayam. jom kita layan resepi dibawah

Bahan-bahan
  • 3 ekor ikan kembong - bersihkan dan potong 2
  • 10 batang bendi
  • 1 batang serai - dititik
  • 1/2 cawan air asam jawa
  • 1 cekak daun kesum
  • minyak untuk menumis
  • garam secukup rasa
  • 1 kuntum bunga kantan
  • air secukupnya
Bahan Kisar
  • 8 ulas bawang merah 
  • 18 tangkai cili kering
  • 4 ulas bawang putih
  • 3 batang cili merah
  • 1 inci belacan
Cara Buat Asam Pedas Ikan Kembong

#1: panaskan minyak dalam kuali lalu tumis semua materi kisar bersama serai yang dititik tadi. tumis sehingga terbit minyak dan harum.

#2: masukan air asam jawa dan air secukupnya lalu biarkan sehingga kuah mendidih. masukan daun kesum dan perasakan dengan garam.

#3: masukan ikan dan biarkan merenih dan empuk. masukan bendi dan bunga kantan. jika bendi dah hancur atau lebur dan ikan kembong asam pedas siap untuk dihidangkan.

bagaimana resepi asam pedas ikan kembung yang aku kongsikan ini, gampang kan? hingga jumpa di artikel seterusnya ya.

Related Posts

Resepi Asam Pedas Ikan Kembung Mudah
4/ 5
Oleh

1 comments:

March 4, 2021 at 10:58 PM delete

Numpang promo ya Admin^^
ajoqq^^cc
mau dapat penghasil4n dengan cara lebih mudah....
mari segera bergabung dengan kami... (k)
di ajopk.com ^_~
segera di add Whatshapp : +855969190856

Reply
avatar