Sunday, December 29, 2019

Resepi Burger Malaysia Mudah, Lembut Dan Paling Sedap

Resepi Burger Malaysia Praktis dan Sedap merupakan masakan yang sangat popular di masyarakat kita. biasanya bila saya pergi ke pasar malam burger malaysia selalu yang pertama aku cari dan paling sedap kalau inti sambal ikan bilis agak pekat supaya burger tidak lembik.

sebenarnya, sudah usang aku ingin share resepi nih tapi kini gres ada kerajinan ingin membuatnya. hidangan ini sangat sesuai untuk dijadikan minum petang. biasanya kalau aku buat nasi lemak niscaya sambalnya lebih dan sambal itu aku jadikan burger malaysia.
 merupakan masakan yang sangat popular di masyarakat kita Resepi Burger Malaysia Mudah, Lembut dan Paling Sedap

Resepi Burger Malaysia


burger malaysia ialah salah satu masakan kegemaran belum dewasa dan sering aku beli di gerai tapi selalu tak puas makan sambal pada dasarnya sedikit dan kadang kala hanya sambal tanpa ikan bilis.

resepi ini sangat gampang dan boleh disedikan sekejap sahaja. kalau kita buat sendiri niscaya lebih sedap dan rangup. jom pribadi sahaja kita layan resepi burger malaysia dibawah.

Bahan-Bahan

  • 200 gm tepung gandum
  • 140 ml susu atau air
  • 2 sudu kecil dry yeast
  • 2 1/2 sudu besar gula halus
  • 1/2 sudu kecil garam
  • timun
  • sambal ikan bilis
  • minyak untuk menggoreng
Cara Membuat Burger Malaysia

1. mula-mula campurkan tepung gandum, susu, gula halus, garam, dan dry yeast ke dalam mangkuk sesuai. uli adonan tadi hingga tidak menempel ditangan  kemudian bulat-bulatkan dan biarkan kembang 2 kali ganda

2. tumbuk doh roti tadi supaya angin keluar kemudian bahagikan kepada 8 bahagian dan buat bentuk bulat.

3. kemudian biarkan naik dua ganda lagi. panaskan minyak dan goreng bulatan tadi hingga berwarna kekuningan atau hingga masak.

4. selesai sekali, belah roti tadi tapi ingat jangan hingga putus kemudian isi dengan timun yang dihiris nipis dan sambal ikan bilis. okay, burger siap untuk dihidangkan.

Note:
sapukan tangan dengan tepung yang banyak sebelum angkat doh untuk dimasukan didalam kuali supaya doh tidak menempel di tangan.

Related Posts

Resepi Burger Malaysia Mudah, Lembut Dan Paling Sedap
4/ 5
Oleh

1 comments:

January 26, 2020 at 11:54 PM delete

Numpang promo ya Admin^^
ajoqq^^com
mau dapat penghasil4n dengan cara lebih mudah....
mari segera bergabung dengan kami.....
di ajopk.club....^_~
segera di add Whatshapp : +855969190856

Reply
avatar