Sunday, November 3, 2019

Resepi Kek Span Vanilla Sukatan Cawan

Hello apa khabar pembaca setia blogopsi.com hari ini aku ingin berkongsi resepi kek span vanilla. biasanya kek ini ada yang memanggil sponge cake. aku sangat menyukai kek ini bahkan aku mampu makan hingga 1 pinggan besar.

sebenarnya, cara penyediaan kek span vanilla ini sama sahaja dengan kek span coklat atau kek span keju. kek span ini sangat erat dihati aku dan setiap petang aku akan merasakan sekeping kek ini bersama kopi.
com hari ini aku ingin berkongsi resepi kek span vanilla Resepi Kek Span Vanilla Sukatan Cawan

Resepi Kek Span Vanilla


aku sangat suka kek ini alasannya ianya yaitu kek yang sangat lembab, lembut dan kek paling ringan. diantara kek span lainya kek ini yaitu yang paling lazat. selain daripada itu bahan-bahan untuk membuatnya juga gampang didapati.

jikalau anda gres nak mencar ilmu menciptakan kek maka kek span vanilla yaitu pilihan paling tepat. jomlah kita layan resepi kek sedap dibawah.

Bahan-Bahan
  • 170 gm tepung kek
  • 50 gm minyak jagung
  • 3 - 4 biji telur gred A
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh esen vanilla - gunakan yang oil base
  • 180 gm gula halus
  • 70 gm air
  • 15 gm ovellete
Cara Penyediaan

1. satukan baking powder bersama tepung kek lalu diayak dan masukan semua materi kedalam mesin putar kecuali minyak jagung.

2. putar adonan materi tadi dengan perlahan terlebih dahulu semoga tepung tidak beterbangan. jikalau semua materi sudah nampak bersatu tukar speed lebih laju hingga materi menjadi gebu.

3. jikalau materi tadi sudah gebu tutup mixer dan tuangkan minyak dan kaup balik dengan spatula hingga rata. 

4. siapkan loyang bersaiz 8 inci dan lepikan dengan kertas kek lalu sapukan butter di sekelilingnya dan tuangkan materi kek tadi.

5. panaskan panggangan dan bakar kek tadi pada suhu 170"C selama lebih kurang 30 minit atau hingga masak.

6. simpulan sekali, jikalau kek sudah masak keluarkan dan biarkan sekejap hingga sejuk selama 5 minit. lalu cepat-cepat keluarkan dari loyang.

bagaimana gampang sahaja kan resepi kek sapan vanilla yang aku kongsikan ini dan sampaiu jumpa diresepi sedap seterusnya.

Related Posts

Resepi Kek Span Vanilla Sukatan Cawan
4/ 5
Oleh