Sunday, December 2, 2018

Resepi Kuah Kacang Satay Kajang Sangat Sedap

Assalamu'alaikum apa khabar semua dan terima kasih kepada yang sudi menjengah ke blog aku blogopsi.com. hari ini aku nak kongsikan resepi kuah kacang dan satay yang aku mencar ilmu dari penjual satay iaitu resepi kuah kacang dan sate kajang.

kuah kacang yang sedap haruslah memiliki rasa pedas, manis, masin dan lemak secukupnya. kuah kacang paling sedap bila dihidangkan bersama satay dan nasi himpit. tetapi entry aku hari ini aku akan menyediakan kuah kacang bersama satay kajang.

tanda kuah kacang dimasak dengan secukupnya ialah tekstur kacang tanah dikisar berangasan dan minyaknya pecah dan terapung elok didalam kuah. kuah yang penyediaanya macam ini bakal tahan usang jikalau disimpan.
alaikum apa khabar semua dan terima kasih kepada yang sudi menjengah ke blog aku  Resepi Kuah Kacang Satay Kajang Sangat Sedap

Resepi Kuah Kacang Satay Kajang

resepi ini sudah aku ubah sesuaian dari resepi yang sudah aku kongsikan beberapa bulan lepas resepi satay ayam mudah. makan satay ini tanpa kuah pun sudah sedap dan lagi lah sedap bila dimakan bersama kuah.

aku berblog hanya sekadar mengisi masa senggang disamping mengumpul resepi untuk panduan aku dan blog ini aku buat sebagai rujukkan untuk kawan-kawan yang sedang mencari resepi untuk keluarga.

kembali ke resepi kuah kacang dan sate kajang biasanya disediakan dikala dihari lebaran. tetapi nasib baik jikalau anda sudah cendekia menciptakan resepi ini dan boleh menyediakanya untuk keluarga di hari lebaran nanti.

jom kita layan resepinya dibawah:

Bahan-Bahan Satay

  • 1,5 kg daging atau ayam (seelok-eloknya batang pinang)
  • 5 camca besar gula putih
  • 1 ketul lengkuas (saiz sebesar 1/2 buku lima)
  • kunyit
  • garam secukup rasa
  • 5 batang serai
  • sedikit minyak masak

Cara Penyediaan Satay
bahwasanya cara untuk menyediakan satay sama sahaja dan anda boleh baca resepi yang sudah aku kongsikan beberapa bulan lepas Resepi satay ayam mudah.
alaikum apa khabar semua dan terima kasih kepada yang sudi menjengah ke blog aku  Resepi Kuah Kacang Satay Kajang Sangat Sedap

1. mula serai dan lengkuas dikisar hingga halus lalu campur semua materi dan perap bersama ayam atau daging.

2. bakar satay hingga masak tapi mesti hati-hati jangan hingga lidi hangus terbakar, terbalik-balikan satay 3 - 4 kali semoga matang diseluruh bahagian.

Bahan Kuah Kacang

  • 1 kg kacang tanah - buang kulit
  • 2 keping gula melaka
  • garam secukup rasa
  • 1 mangkuk kecil air asam jawa
  • 15 cili kering - buang biji rendam air panas dan kisar halus
Bahan Hiris Nipis
  • 2 inci lengkuas
  • 7 ulas bawang putih
  • 2 batang serai
  • 2 inci halia
  • 11 biji bawang merah

Cara Penyediaan Kuah Kacang
alaikum apa khabar semua dan terima kasih kepada yang sudi menjengah ke blog aku  Resepi Kuah Kacang Satay Kajang Sangat Sedap

1. panaskan minyak lalu goreng kacang tanah yang sudah dikupas kulitnya. angkat dan kisar kasar

2. panaskan sedikit minyak dalam kuali lalu goreng materi hiris nipis hingga harum lalu angkat dan kisar halus bersama sedikit air.

3. panaskan kembali minyak dalam kuali (anggaran 3 senduk besar) dan goreng cili kisar bersama materi kisar halus. goreng hingga masak. lepas tu masukan air secukupnya dan kacang tanah yang sudah dikisar dan masak hingga mendidih.

4. masukan air asam jawa, gula melaka dan perasakan dengan garam secukup rasa dan masak hingga kuah menjadi pekat.

simpulan sekali, sediakan satay kajang bersama kuah kacang dihari istimewa bersama nasi panas-panas.. emmmm sedaaap. hingga jumpa lagi di resepi sedap selanjutnya.

Related Posts

Resepi Kuah Kacang Satay Kajang Sangat Sedap
4/ 5
Oleh