Friday, September 21, 2018

Resepi Kuey Teow Kungfu Simple Dan Sedap

Salam sejahtera semua, alhamdulillah aku sudah boleh update blog semula, beberapa hari lepas aku sibuk menghantar saudara ke hospital alasannya saudara aku tu akan melahirkan anak, selepas menunggu selama beberapa hari di hospital. alhamdulillah, lahir anak pria yang sihat, biar kelak anak tersebut boleh menjadi orang soleh dan berkhasiat untuk bangsa dan negara. aamiin.

kembali ke resepi, hari ini aku ingin berkongsi resepi yang sangat bahagia dan gampang sahaja iaitu resepi kuey teow kungfu, siapa suka kuey teow? aku memang penggemar kuey teow ni bahkan setiap kali pergi ke kedai, mesti aku ni order makanan ini.
 alhamdulillah aku sudah boleh update blog semula Resepi Kuey Teow Kungfu Simple dan Sedap

aku teringat, kali pertama aku cuba aku makan kuey teow ialah semasa zaman berguru di kolej bersama kawan-kawan. mulanya aku tak tahu dengan makanan yang satu ini. tetapi aku ingin tahu kenapa mitra aku selalu order kuey teow.

aku ikut juga pesan dan memang rasanya lain sikit dari noodles yang biasa aku makan, bentuknya juga lebih besar dan leper dari mee biasa. itulah kali pertama dan aku makan kuey teow. hingga beberapa tahun aku tanpa sadar sudah menjadi penggemar dari makanan ini. hihihi....

aku tak tahu kenapa ianya diberi nama kuey teow kungfu.. mungkin kita semasa memasak kena kunguf kat dapur barulah menjadi masakkan tu hihihi.. sebenarnya, dari dahulu aku teringin nak buat sendiri. tetapi, kerana dahulu aku tidak arif dalam menciptakan makanan jadi aku simpan dalam hati sahaja.

selepas aku berguru memasak dari mak dan kawan-kawan. aku mula berani untuk buat sendiri, ternyata memang menjadi dan sangat sedap. aku paling suka memakan mee ini apabila masih panas-panas alasannya lebih sedap dan apabila sudah sejuk mie menjadi kurang rasa dan sudah kembang.

apabila anda ialah penggemar mee maka resepi ini sangat sesuai untuk anda cuba dan jom kita layan resepinya dibawah :
 alhamdulillah aku sudah boleh update blog semula Resepi Kuey Teow Kungfu Simple dan Sedap

Bahan A

  • 1 Paket Kuey Teow (anggaran 500 gram)
  • sedikit tepung jagung
  • 4 - 5 biji telur
  • 3 senduk minyak masak
Bahan B
  • 150 gm ayam - hiris
  • 100 gm udang berair - buang kulit
  • 100 gm bunga kobis - potong
  • 100 gm brokoli - potong
  • 100 gm carrot - potong memanjang
  • 3 ulas bawnag putih - cincang
  • 3 sudu besar minyak masak - untuk menumis
  • 5 tangkai baby corn
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 biji panjang fish cake - potong nipis
  • garam dan gula secukupnya
  • 1 cawan air dibancuh dengan 1 kiub ayam
Cara Membuat Kuey Teow Kungfu


1. pukul telur kemudian gaul bersama kuey teow dan taburkan sedikit tepung jagung lepas tu panaskan minyak dan goreng kuey teow hingga agak garing,, kemudian ketepikan
 alhamdulillah aku sudah boleh update blog semula Resepi Kuey Teow Kungfu Simple dan Sedap

2. panaskan kembali sedikit minyak kemudian tumis bawnag putih hingga harum. lepas tu masukkan ayam, fish cake, dan udang. kemudian masukkan 1 cawan air yang sudah dibancuh dengan 1 kiub ayam, kacau sekejap.

3. masukkan baby corn, carrot, lada sulah, sos tiram, tepung jagung yang sudah dicampur air (supaya tepung jagung tidak bergentel kacau terlebih dahulu) dan kacau lagi sekejap.

4. masukkan bunga kobis dan brokoli lepas itu tutup api dan kacau hingga rata.

5. selesai sekali, tuangkan kuah ke atas mee dan kuey teow homemade siap untuk dihidangkan. paling sedap apabila dimakan panas-panas.
 alhamdulillah aku sudah boleh update blog semula Resepi Kuey Teow Kungfu Simple dan Sedap

resepi kuey teow yang aku kongsikan ini gampang sahaja kan dan apabila resepi ini bermanfaat sila share dengan klik media umum dibawah, selamat mencuba!

Related Posts

Resepi Kuey Teow Kungfu Simple Dan Sedap
4/ 5
Oleh