Saturday, August 4, 2018

Resepi Kari Daging Pekat Simple Dan Ringkas

Assalammualaikum hari ini aku ingin berkongsi resepi kari daging yang amat simple dan mudah, aku teringat semasa aku mahu mencar ilmu memasak resepi inilah pertama aku cuba. lantaran aku masa itu memang tak cerdik masak jadi berbanding aku menciptakan resepi yang complicated aku lebih menentukan kari daging.

sebenarnya, aku memang penggemar kari tetapi tak berapa gemar dengan masakan berasaskan daging aku lebih menggemari kari udang. jadi apabila aku menciptakan kari daging mesti lah aku makan hanya sekadar sahaja.
Assalammualaikum hari ini aku ingin berkongsi resepi kari daging yang amat simple dan mud Resepi Kari Daging Pekat Simple dan Ringkas

Resepi Kari Daging


memang kari masak apapun sedap aku pernah cuba semua versi kari ada kari udang, kari ayam, kari ketam, kari telur rebus, dan kari daging. bagi aku kuah kari akan lebih sedap apabila ianya pekat dan dibentuk cecah sama roti, tetapi kuah kari ini kategori subjektif jadi selera aku dan anda mungkin berbeza.
Assalammualaikum hari ini aku ingin berkongsi resepi kari daging yang amat simple dan mud Resepi Kari Daging Pekat Simple dan Ringkas

rasa kari daging ini memang sedap, dagingnya terasa bagus dan empuk yang bercampur dengan kuah kari. aku punya tips untuk anda apabila hiris daging jangan terlalu nipis lantaran nanti ianya tak rasa ibarat daging bertekstur berurat. tetapi juga jangan potong besar macam ayam lantaran jikalau besar gitu mau memasak 1 hari pun belum tentu empuk daging tu.

kari daging sangat sesuai apabila dihidangkan sebagai sajian tengah hari, aku teringat pertama kali aku buat kari daging untuk anak-anak, mereka makan sangat suka dengan rasanya. alhasil, hari esok bawah umur meminta aku untuk membuatnya lagi. hihihi

apabila anda golongan muda yang mahu cara mencar ilmu memasak atau anda penggemar kuliner yang ringkas sahaja maka resepi kari daging ini sangat sesuai untuk anda cuba. aku sendiri yaitu perempuan yang sibuk jadi aku selalunya memasak yang simple aje.

selain kari daging biasanya aku menyediakan sambal tumis udang yang sangat simple juga. lantaran apabila ada yang simple dan sedap kenapa guna yang complicated. hihihi aku juga tidak suka apabila berlama-lama di dapur lantaran aku mesti lah berpeluh. bahkan kipas siling didapur juga tidak mengurangkan suhu tubuh saya.
Assalammualaikum hari ini aku ingin berkongsi resepi kari daging yang amat simple dan mud Resepi Kari Daging Pekat Simple dan Ringkas

tetapi, sebagai suri rumah memasak yaitu kewajiban jadi aku mesti memaska untuk keluarga. jom kita layan resepi kari daging yang amat simple dibawah ini..

Bahan-Bahan

  • 1 kg daging - potong nipis
  • 3 sudu besar rempah kari daging - bancuh dengan sedikit air menjadi pes
  • 4 ulas bawang putih - hiris halus
  • 6 ulas bawang merah - hiris halus
  • 1 inchi halia - hiris halus
  • 1 batang kayu manis
  • 2 biji bunga lawang
  • 1 kotak santan kotak
  • 1 biji cengkih
  • 2 biji kentang - potong 4
  • daun kari beberapa helai
  • garam secukupnya
Cara Membuat Kari Daging

1. daging yang sudah dihiris nipis di rebus sampai empuk, apabila sudah empuk asingkan dan air rebusan daging tadi jangan dibuang lantaran nanti air rebusan daging akan dipakai semula untuk kuahnya.

2. sementara itu panaskan minyak dalam kuali, kemudian tumis buga lawang, kamu manis, dan cengkih sampai harum. selepas itu masukkan bawang merah, halia, dan bawnag putih yang sudah di hiris halus tadi. tumis sampai layu dan naik bau.

3. masukkan serbuk kari yang sudah dibancuh dengan sedikit air bersama beberapa helai daun kari. tumis sampai terbit minyak dan harum.

4. apabila sudah terbit minyak, masukkan daging yang sudah direbus tadi bersama air secukupnya (apabila anda ingin pekat guna sedikit air sahaja) dan masak sampai mendidih.

5. masukkan kentang yang sudah dipotong dan masak sampai kentang hampir empuk, selepas itu masukkan santan dan perasakan dengan garam secukupnya.

6. masak sekejap dan tutup api, siap untuk dihidangkan..
Assalammualaikum hari ini aku ingin berkongsi resepi kari daging yang amat simple dan mud Resepi Kari Daging Pekat Simple dan Ringkas

kari daging ini paling sedap apabila disediakan bersama nasi putih dan juga roti. apabila resepi ini bermanfaat sila share melalui media umum dibawah, selamat mencuba!

Related Posts

Resepi Kari Daging Pekat Simple Dan Ringkas
4/ 5
Oleh