Friday, July 27, 2018

Resepi Lala Masak Lemak Cili Api Sedap

Lala Masak Cili Api yaitu salah satu antara kuliner kegemaran saya, apabila anda pernah makan lala niscaya tau rasanya yang sedap kan. biasanya aku menyediakan lala ini bersama ayam masak lada hitam, resepi ini aku pelajari dari mitra group kuliner kat Facebook.

kerana aku yaitu perempuan yang sibuk aku suka memasak lala ini alasannya sangat gampang dan cepat, tetapi lala ini memang agak mahal di Carrefour harganya lebih kurang RM12++ sekilogram. jadi walaupun aku suka lala ini tak boleh makan kerap kerana mesti berjimat.
Lala Masak Cili Api yaitu salah satu antara kuliner kegemaran aku Resepi Lala Masak Lemak Cili Api Sedap

Resepi Lala Masak Lemak Cili


bahwasanya banyak yang sudah kongsikan resepi lala masak cili ini di internet, aku tengok semuanya sedap. tetapi tidak ada salahnya aku ikut kongsikan juga kerana aku buat blog ini untuk rujukkan kuliner harian keluarga dimana resepinya yaitu daripada warisan keluarga, majalan, group masakan, dan juga rakan-rakan.

telah seminggu aku tak memuatkan resepi dalam blog ini, bukan kerana malas untuk berkongsi tetapi kerana aku sakit dan mesti berehat seketika menjadi chef di dapur dan bekerja. alhasil, bawah umur dan suami mesti menyediakan kuliner sendiri.

Alhamdulillah, hari ini aku dah sembuh dan boleh menjadi chef di dapur walaupun tidak boleh hingga terlalu lelah dan mesti banyak berehat. baiklah kembali ke resepi, lala masak lemak cili api ini paling sedap apabila disediakan bersama nasi putih panas-panas. jom kita layan resepinya dibawah...
Lala Masak Cili Api yaitu salah satu antara kuliner kegemaran aku Resepi Lala Masak Lemak Cili Api Sedap

Bahan-Bahan

  • 1 kg siput lala - cuci hingga bersih
  • 2 inci kunyit hidup
  • 10 biji cili api
  • 2 batang serai - di titik
  • 1 keping asam keping
  • 1 inci halia
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 labu bawang besar
  • santan
  • garam dan gula secukupnya
Cara Membuat Lala Masak Lemak Cili


1. tumbuk bawang besar, bawang putih, kunyit hidup, halia dan cili api hingga halus, kemudian panaskan minyak dala kuali dan tumis materi tumbuk tadi hingga harum..

2. masukkan asam keping dan serai yang sudah di titik tadi kemudian kacau, selepas itu masukkan gula dan garam.. kacau kembali hingga rata.

3. masukkan lala yang sudah dibersihkan tadi dan kacau. masukkan santan kemudian kacau hingga rata..

4. selesai sekali, masak hingga mendidih dan apabila siput lala sudah maska bolehlah tutup api, siap untuk dihidangkan..
Lala Masak Cili Api yaitu salah satu antara kuliner kegemaran aku Resepi Lala Masak Lemak Cili Api Sedap

apabila semasa memasak agak kering boleh tambah dengan air, apabila resepi ini bermanfaat sila share kepada rakan atau keluarga anda, selamat mencuba.

Related Posts

Resepi Lala Masak Lemak Cili Api Sedap
4/ 5
Oleh