Tuesday, December 15, 2020

Resepi Kulit Karipap Rangup Gampang Dan Sedap

Hari ini aku nak kongsikan resepi kulit karipap rangup mudah dan sedap yang boleh menggelarnya karipap atau epok-epok. bagi bonda yang tinggal di Johor niscaya ada yang pernah dengar kuih ini digelar tepung bawang.

aku juga salah satu penggemar karipap dan aku berguru cara buat kulit karipap dari ibu mertua saya. karipap sangat sedap bila dimakan panas-panas. tetapi, bila dah sejuk kulit biasanya dah lembik. setelah berguru yang cukup usang hasilnya aku berjaya buat karipap sesedap buatan ibu mertua aku sehingga aku mendapaat kebanggaan daripada ibu mertua saya.
 dan sedap yang boleh menggelarnya karipap atau epok Resepi Kulit Karipap Rangup Praktis dan Sedap


Resepi Kulit Karipap Rangup


sebelum kita mulai mencuba menciptakan resepi ini, resepi yang aku share ini yaitu adonan dari beberepa resepi yang terbaik setidaknya berdasarkan saya. jom kita layan resepi dibawah

Bahan-Bahan

  • 6 biji kentang sederhana besar - dipotong dadu
  • 3 sudu besar serbuk sari
  • 3 ulas bawang merah - dikisar
  • 3 sudu besar cili kering - kisar
  • 2 ulas bawang putih - kisar
  • 2 tangkai daun sup
  • segenggam ikan bilis atau udang
  • 1 biji bawang besar - potong dadu
  • minya masak untuk menumis

Cara Masak Inti Karipap Udang

1. panaskan minyak dalam kuali lalu masukan separuh bawang besar yang sudah di potong dadu dan separuhnya dimasukan kalau kentang sudah empuk.

2. bila kentang sudah harum masukan semua materi kisar tadi dan kacau sehingga naik bau. masukan juga gula dan garam bersama serbuk sari dan perasakan.

3. selepas itu masukan kentang dan toskan airnya. kemudian, masukan 2 cawan air semoga kentang cepat empuk. selepas tu tutup kuali memakai tudung periuk dan epilog pengukus semoga kentang cepat lembut.

4. biar sehingga kentang lembut. lalu kalau airnya dah kering masukan separuh bawang besar yang dipotong dadu tadi bersama sup yang sudah dihiris.

5. angkat inti kentang dan masukan ke dalam bekas dan biar sehingga cepat sejuk. kini bonda boleh menciptakan kulit karipap.

Bahan Kulit Karipap

  • 500 gram tepung gandum
  • 2 sudu minyak masak yang sudah dipanaskan
  • 1 mug sederhana besar berisi air yang telah dicampur garam.
Cara Buat Kulit Karipap
 dan sedap yang boleh menggelarnya karipap atau epok Resepi Kulit Karipap Rangup Praktis dan Sedap

1. siapkan bekas yang sesuai lalu masukan tepung bersama minyak masak tadi. bila minyak masih terasa panas boleh kacau dengan sudip dan bila minyak dah sejuk boleh menguli memakai tangan.

2. uli doh dengan cara masukan air bertahap yang sudah di campur garam tadi. terus kuli sehingga tepung sudah tidak melekit di tangan dan bairkan sekejap lebih kurang 15 minit.

3. uli lagi lalu bentuk menjadi bulat-bulatan sebelum dicanai untuk dimasukan inti. semoga kulit karipap rangup semasa menguli mesti pastikan tidak memakai air berlebih. 

4. pastikan bonda memasukan air bertahap kerana sukatan air dalam resepi ini bergantung pada doh yang kita kuli.

5. semoga kelim karipap tidak terbuka semasa menggoreng sapu bahagian keli dengan air masak. dan semoga karipap yang kita buat menjadi rangup mesti memakai minyak yang banyak semasa menggoreng. 

6. selain itu gunakan api sederhana sahaja dan rajin balik-balikan karipap dalam kuali.

bila bonda gunakan api besar karipap hanya akan masak diluar tetapi menjadi liat disebelah dalam. demikianlah resepi kulit rangup gampang yang aku kongsikan hari ini semoga bermanfaat.

reseource : 

Related Posts

Resepi Kulit Karipap Rangup Gampang Dan Sedap
4/ 5
Oleh