Monday, October 15, 2018

Resepi Udang Masak Lemak Cili Api Sedap

Apa khabar pengunjung setia blogopsi, hari ini aku ingin kongsikan resepi udang masak lemak cili api. simple sangat dan anda boleh cuba mana tahu ini salah satu resepi yang memikat selera anda. resepi ini memakai beberapa materi sahaja tetapi rasanya memang tiada tanding.

percaya tak, hari ini aku sangat bangga kerana selama 3 hari suami akan cuti kerja dan kita berdua akan bercuti di Bali, Indonesia. sebenarnya, beberapa tahun lepas kami sudah pernah melawat Bali. tapi kerana pantai di bali sangat bagus menciptakan suami ingin melawatinya lagi.

Baca Juga :



suami aku memang memiliki hobi melancong dan sebelum kami berkahwin, dahulu ia suka melancong bersama kawan-kawan dia. suami aku cakap dia pernah melancong ke Jepun, Singapura, bahkan ke Perancis. tapi selepas aku berkahwin dia belum pernah mengajak aku bercuti ke Perancis. padahal aku ingin melihat menara Eifel yang sangat populer itu.
 hari ini aku ingin kongsikan resepi udang masak lemak cili api Resepi Udang Masak Lemak Cili Api Sedap

Resepi Udang Masak Lemak Cili Api


kembali ke resepi, bantu-membantu resepi ini sudah banyak mitra blogger yang kongsikan tetapi tak ada salahnya aku ikut berkongsi juga, cara sebenar resepi udah masak lemak cili api dari Negeri Sembilan ialah selain masak lemak dari ikan tak perlu letak asam keping, cuma diletaka garam dan serai sahaja.

ilmu ini aku dapatkan dari mitra di group masakan, sementara ayam dan ikan mesti dikecutkan dahulu dengan dimasak bersama materi kisar sebelum dimasukkan santan. Mujurlah aku join di group tersebut kerana banyak resepi dan ilmu gres yang sanggup aku perolehi.

aku memang bukan chef atau pakar memasak, aku cuma seorang isteri yang berkongsi kuliner apapun yang pernah aku cuba. jadi apabila aku ingin boleh menyediakan kuliner yang sedap untuk keluarga aku harus terus berguru dan menambah ilmu.
 hari ini aku ingin kongsikan resepi udang masak lemak cili api Resepi Udang Masak Lemak Cili Api Sedap

aku menulis pelbagai resepi disini semoga boleh untuk panduan anak cucu cicit di akan tiba yang gres berguru memasak. jom kita layan resepi udang masak lemak cili api yang aku masak tadi pagi.

Bahan-Bahan

  • 1 kg ekor udang - bersihkan
  • 1 genggam cili padi
  • 3 batang serai
  • 1 biji bawang besar
  • 1 cawan santan pekat
  • 2 inci kunyit hidup
  • 2 helai daun kunyit
  • 1 cawan air
  • 1 sudu besar serbuk kunyit
  • garam secukupnya
Cara Membuat Udang Masak Cili Api

1. tumbuk cili padi bersama bawang besar dan kunyit hidup, lalu masukkan udang dalam periuk bersama materi tumbuk tadi tapi jangan hidupkan api.

2. lepas itu masukkan air bersama santan pekat lalu kacau sampai rata dan hidupkan api. masukkan daun kunyit bersama serai lalu kacau rata dan masak sampai mendidih.

3. tamat sekali, apabila sudah mendidih masukkan garam dan serbuk kunyit, kacau lagi sampai rata dan kecilkan api. apabila sudah masak matikan api dan siap untuk dihidangkan bersama nasi panas-panas.
 hari ini aku ingin kongsikan resepi udang masak lemak cili api Resepi Udang Masak Lemak Cili Api Sedap

resepi ini sangat simple dan boleh dicuba untuk anda yang mahu berguru cara memasak dan apabila resepi yang aku kongsikan ini bermanfaat sila share kepada mitra atau keluarga anda. jangan lupa share dengan klik media umum dibawah ya...

Related Posts

Resepi Udang Masak Lemak Cili Api Sedap
4/ 5
Oleh