Tuesday, May 8, 2018

Resepi Sambal Telur Sedap Sangat Menarik Hati Selera

Salam sejahtera semua terima kasih sudah sudi melawat ke blog aku ni, hari ini aku ingin berkongsi resepi yang aku cuba kelmarin iaitu resepi sambal telur. masakan ini sangat menyelerakan selera sehingga menjadikan aku makan banyak kelmarin malam tu.. hihihi..

apabila anda yakni penggemar telur maka Anda hari ini yakni hari keberuntungan Anda kerana anda boleh cuba resipi ini di rumah. sebenarnya, sambal telur mempunyai pelbagai macam versi ada yang guna telur goreng, telur hancur dan juga telur rebus. jadi mana yang anda suka?
Salam sejahtera semua terima kasih sudah sudi melawat ke blog aku ni Resepi Sambal Telur Sedap Sangat Menggoda Selera

Resepi Sambal Telur


apabila anda teringin cuba hidangan sambal lain boleh cuba resepi di bawah



sudah 2 ahad lepas aku tak update blog ini, bukan kerana malas tetapi aku tak tahu mesti kongsikan masakan apa buat pembaca blogopsi.com, semua resepi yang aku tahu banyak yang sudah share di cik google oleh kawan-kawan blogger.

aku sendiri sudah baca resepi yang di kongsikan oleh mitra blogger semuanya sedap dan menyelerakan selera dan apabila ingin cuba memasak aku ubah sesuaikan sedikit bahan-bahan yang dipakai maka terciptalah masakan dengan rasa baru.. hehe

kembali ke resepi, resepi sambal telur ini boleh juga anda ubah sesuaikan sedikit.. anda boleh guna telur puyuh, telur ayam, atau telur itik.. pilih sahaja telur yang anda suka dan apabila anda ingin sambal telur yang tidak terlalu pedas boleh guna sos tomato.

jadi inti dalam memasak anda berani cuba mencampurkan materi lain. buat aku memasak bukan hanya kewajiban kita untuk keluarga sahaja tetapi memasak yakni sebuah kesenian yang kita ciptakan buat keluarga.
Salam sejahtera semua terima kasih sudah sudi melawat ke blog aku ni Resepi Sambal Telur Sedap Sangat Menggoda Selera

jom kita layan resepi sambal telur dibawah..

Bahan-Bahan

  • 5 - 7 biji telur - kupas, boleh rebus atau goreng
  • 1 biji bawang besar - hiris
  • garam dan gula secukupnya
  • 3 sudu besar minyak
  • 2 keping asam gelugor (boleh guna air asam jawa)
Bahan Kisar
  • 20 biji cili kering - buang biji
  • 6 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 cm belacan
  • 1 cm halia muda

Cara Membuat Sambal Telur

#1. panaskan minyak kemudian tumis materi kisar sampai garing dan harum memakai api perlahan. apabila sudah garing masukkan asam keping dan perasakan dengan garam dan gula secukupnya. apabila kuah terlalu pekat boleh tambah sedikit air.
Salam sejahtera semua terima kasih sudah sudi melawat ke blog aku ni Resepi Sambal Telur Sedap Sangat Menggoda Selera

#2. selepas itu masukkan bawang besar yang sudah di hiris tadi, masak sampai bawang agak layu. final sekali, masukkan telur yang tadi anda siapkan (goreng atau rebus). sesuaikan rasa dan kepekatan.

#3. angkat dan hidangkan bersama nasi panas-panas.
Salam sejahtera semua terima kasih sudah sudi melawat ke blog aku ni Resepi Sambal Telur Sedap Sangat Menggoda Selera

sambal telur ini paling sedap apabila dimakan panas-panas dan disediakan bersama nasi lemak, apabila resepi ini bermanfaat jangan lupa share ya, selamat mencuba.

Related Posts

Resepi Sambal Telur Sedap Sangat Menarik Hati Selera
4/ 5
Oleh